استفاده هوشمندانه از فضای کم خانه – 25 نکته کلیدی

ما درزندگی امروزمجبوریم درفضای محدود کارو زندگی کنیم. به نظر می رسد فضاها بسیارکوچکترازآنچه برای تأمین نیازهای ما مناسب است، باشند. در حالی که ما سعی می کنیم تمام وسایل های خود را درهمین فضای موجود قرار دهیم، اما این فضا فقط برای جا دادن همه آن وسایل کافی نیست. داشتن یک آپارتمان بزرگ که بتوانیم تمام وسایل مورد نیازمان را در آن قرار دهیم  یا بسیار گران قیمت و دور از دسترس ماست یا باید بروی وسایل ضروریمان چشممان راببندیم، که این هم دور از انتظار ما برای داشتن رفاه و یک زندگی آرام است. اما بیشتر اوقات، این احساس بد و ناتوانی که نمیتوانیم انتخاب کنیم که چشم از کدام وسایل ضرروری باید ببندیم  از عدم توانایی انتخاب خود ماست، نه کمبود فضا.

زیرا با یک انتخاب درست میتوان هم آن وسایل ضروری را خریداری کرد و هم در کمترین فضای ممکن آنها را جا داد.

در زیر چندین ترفند عالی برای استفاده بهتر از فضای موجود و تأمین نیازهای شما حتی با ظرفیت محدود آورده شده است.

آنچه در ادامه میخوانید:

برای ایجاد توهم فضای بیشتر از آینه های مناسب استفاده کنید

قرار دادن استراتژیک آینه ها در یک اتاق می تواند به ایجاد یک توهم فضای بیشتر کمک کند. قرار گرفتن آینه در بالای پنجره به بهترین شکل نور را منعکس می کند، که باعث می شود اتاق بزرگتر شود. به همین ترتیب، قرار دادن یک پنجره بزرگ در پشت یک صندوق عقب اتومبیل یک فضای عظیم راتداعی میکند.

استفاده زیاد از آینه ترفند یزرگ کردن فضاهای کوچک
استفاده زیاد از آینه ترفند بزرگ کردن فضاهای کوچک مجله بهیان

روی سقف ها رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری کنید

روی سقف ها رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری کنید تا اتاق بلندتر به نظر برسد. وقتی چیزی برای کشیدن چشم ها به سمت بالا وجود دارد، توهم داشتن یک اتاق بزرگتر را ایجاد می کند. این مهم را می توان با رنگ آمیزی سقف با مقداری رنگ مکمل و جذاب وچشم نواز یا تزئین آن با طرح های ظریف کاغذ دیواری به دست آورد. این یک ترفند عالی است که باعث می شود یک اتاق بزرگتر از حد واقعی نشان داده شود.

سقف های تزیینی و زیبا
سقف های تزیینی و زیبا در مجله بهیان

دیوارها و کف را با رنگ های روشن رنگ کنید

وقتی در اتاق از رنگهای تیره استفاده می شود، رنگها به جای انعکاس نور، نور را جذب و خفه می کنند. این باعث می شود اتاق به طور قابل توجهی کوچکتردیده شود. برعکس، با استفاده از رنگ های روشن تر در کف و همچنین دیوارها، فضای اتاق دارای فضای وسیع میشود. بنابراین، بهتر است هنگام انتخاب گزینه های رنگ آمیزی، ازرنگ های روشن را انتخاب کنید.

از موارد چند منظوره عاقلانه استفاده کنید

استفاده از وسایل چند کاره و چند منظوره راهی عالی برای جلوگیری از پر کردن فضایی با وسایل بی شمار و در نتیجه استفاده هوشمندانه از فضاهای کوچک است. اگر می توان از یک مورد برای چند منظوردر یک محیط استفاده کرد، دیگر لزومی به خرید مبلمان بیشتر برای تأمین نیازتان نیست، که در نهایت کمک می کند تا فضای بیشتری برای قرار دادن لوازم دیگر فراهم شود. یک مثال استفاده از مبلمان تختخواب شو هم به عنوان مبلمان و هم به عنوان تختخواب طراحی شده است.

مبلمان تخت شو از مهم ترین وسایل چند کاره در منزل
مبلمان تخت شو از مهم ترین وسایل چند کاره در منزل مجله بهیان

از فضاهای پرتی و بی استفاده موجود در اتاق بهتر استفاده کنید

استفاده عاقلانه از فضاهایی که شاید به عنوان پرتی هم باشد نیز به بهره برداری بسیار زیاد از فضاهای موجود در یک اتاق کمک می کند، حتی اگر محدود باشد. باکس موجود در زیر مبلمان می تواند به عنوان انبار لوازم بی مصرف و اضافی استفاده شود. همین کار را می توان با فضای خالی موجود در زیر تخت یا بالای قفسه ها انجام داد.

استفاده بهینه از فضای پرتی
استفاده بهینه از فضای پرتی در مجله بهیان

از وسایل بزرگ و تکی استفاده کنید تا چند مورد کوچک و چندتایی

معمولاً استفاده از بسیاری از مبلمان و اشیای کوچک برای جا دادن در فضاهای کوچک موجود در یک اتاق معمول است. با این حال، استفاده از یک مبلمان بزرگ به جای همه آن قطعات ریز کار بسیار بهتری است. این باعث کاهش ظاهر آشفتگی می شود و باعث می شود یک اتاق کاملا بزرگتر به نظر برسد.

برای افزودن به عمق اتاق، پنجره ها را بدون پوشش بگذارید

نور بیشتر به فضایی عمق بزرگتر می دهد. یکی از راه های موثر، ترک نکردن پنجره ها است. اگر هر گونه نگرانی در مورد حریم خصوصی وجود دارد، استفاده از سایه ها یا پرده ها به جای پرده می تواند راهی عالی برای دستیابی به حریم خصوصی بدون هرگونه ظاهر شلوغ و در نتیجه استفاده هوشمندانه از فضاهای کوچک باشد.

نشان داد عکق اتاق با پنجره های بی پرده
نشان داد عکق اتاق با پنجره های بی پرده در مجله بهیان

قطعات شیشه بیشتری بخرید

موارد شیشه ای فقط زیبا نیستند بلکه ویژگی های اضافی مصرف نشدن فضای بصری را نیز فراهم می کنند. شفاف بودن، آنها به راحتی با اتاق ترکیب می شوند. بنابراین انتخاب قطعات شیشه به جای اشیای چوبی به عنوان وسایل تزئینی واقعاً به ایجاد توهم فضای خالی بیشتر کمک می کند.

از مبلمان با پاهای آشکار استفاده کنید

به جای استفاده از کاناپه با دامن یا صندلی های بوکسی، بهتر است از قطعات بزرگتر با پاهای باز در یک فضای کوچک استفاده کنید. آنها فضای بیشتری را خالی می گذارند و از این رو فضای وسیع را به اتاق می بخشند.

سعی کنید در صورت امکان یک اتاق را چند منظوره کنید

در حالی که فرد در یک فضای محدود زندگی می کند، داشتن اتاق های مختلف برای اهداف مختلف ایده خوبی نیست. فقط به فضای بیشتری از آنچه در واقع لازم است نیاز دارد. برای استفاده هوشمندانه از فضاهای کوچک، ساختن یک اتاق چند منظوره عاقلانه تر است. یک ایده می تواند استفاده از همان اتاق نشیمن و همچنین کتابخانه باشد.

استفاده چند منظوره از یک فضا
استفاده چند منظوره از یک فضا مجله بهیان

از رولرهای مناسب استفاده کنید

استفاده از پرده غلتکی نه تنها برای اهداف تزئینی در یک اتاق بلکه برای ایجاد فضای اضافی نیز مفید است. پرده های غلتکی در مقایسه با پرده ها فضای کمتری مصرف می کنند که به ایجاد فضای کمی بیشتر در اتاق کمک می کند و همچنین فضای باز را به فضای اتاق می بخشد. برای دیدن روشهای مختلف استفاده از پرده غلتکی برای افزایش فضای خود، این سایت را بررسی کنید.

فقط مواردی را خریداری کنید که کاملاً ضروری هستند

خوب، بهترین راه برای اینکه فضای اتاق بازتر به نظر برسد این است که در واقع وسایل کمتری داشته باشید. و احتمالاً بهترین راه برای دستیابی به این هدف، خرید فقط مواردی است که بیشترین نیاز را دارند. این باعث می شود که سردرد تلاش برای قرار گرفتن در وسایل داخل یک اتاق برطرف شود و شخص حتی با فضای محدود نیز می تواند این کار را انجام دهد.

مواردی را که مدت زمان زیادی است از آنها استفاده نکرده اید، به نیازمندان بدهید

سخاوتمندانه نه تنها به افراد نیازمندکمک می کنید تا چیزی که دوست دارند را به دست آورند و هم شما فضای بیشتری برای خود ایجاد می کنید. بنابراین دادن اموالی که هر چند وقت یک بار استفاده نشده اند ممکن است ایده خوبی به جای اضافه کردن حیاط خلوت یا تبدیل خانه خود به انباری است. می توان از شر چیزهایی که بیش از دو سال استفاده نشده اند خلاص شد، مگر اینکه هدایای گرانبها یا میراث خانوادگی باشد.

از مبلمان قابل تغییر استفاده کنید

قطعات مبلمان که می توانند به اشکال مختلف تبدیل شوند می توانند کمک ارزشمند دیگری به ساکنین در فضاهای کوچک باشند. این قطعات تضمین می کنند که فرد مجبور نیست فضای زیادی را برای وسایل مختلف ایجاد کند زیرا یک قطعه می تواند نیاز همه آن موارد را تأمین کند.

 از مبلمان با فضای ذخیره سازی در داخل استفاده کنید

با وجود فضای ذخیره سازی اضافی موجود در مبلمان، نیازی به یافتن فضای اضافی برای ذخیره اموال نیست. مبلمان با فضای ذخیره سازی در نتیجه راه بسیار خوبی برای فضای بازتر اتاق است.

مبل تخت شو مدرن و کار آمد
مبل تخت شو مدرن و کار آمد مجله بهیان

آویختن تلویزیون صفحه تخت به دیوار

باعث می شود اتاق از یک طرف بسیار زیبا به نظر برسد در حالی که از طرف دیگر به ایجاد فضای اضافی کمک می کند. دلیل آن این است که آنها از نیاز به فضای میز که در غیر این صورت برای تلویزیون صفحه تخت با پایه یا تلویزیونهای صفحه گرد دیگر لازم است، جلوگیری می کنن.

تلویزیون های دیواری جذاب
تلویزیون های دیواری جذاب راه داشتن فضای بیشتر در مجله بهیان

با استفاده از فرشهای راه راه فضا را طولانی کنید

همانطور که نوارهای عمودی روی لباس ظاهر بلندتری به فرد می دهند، استفاده از فرش های راه راه نیز طولانی تر از حد واقعی در اتاق است. بنابراین، عالی است که نوارها را روی فرش ها قرار دهید تا به طول اتاق بروید، که اثر بهینه توهم فضایی را ایجاد می کند.

 از چراغ های بالای سر خودداری کنید

 استفاده از چراغهای سقفی شدید در یک نقطه در بالا، همه نورهای یک فضا را گروه بندی می کند. در مقایسه با این، اگر در سراسر اتاق از چندین لامپ کوچک استفاده شود، نور به شکل یکنواخت تری پخش می شود. از آنجا که در اطراف اتاق نور را جلب می کند، فضای اتاق نسبتاً بزرگتر احساس می شود.

از فرش ها برای جدا سازی اتاق به فضاهای کوچکتر استفاده کنید

استفاده از انواع و رنگهای مختلف فرش در یک اتاق واحد، احساس داشتن چندین فضای در یک فضای بزرگتر را ایجاد می کند. این اندازه آشکار اتاق را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد زیرا چنین تکنیکی توهم داشتن فضای بیشتر از آنچه در واقع است را ایجاد می کند. بنابراین خوب است که فرش ها را انتخاب کنید تا یک اتاق را به فضاهای کوچکتر تفکیک کنید.برای اطلاعات بیشتر راجع به فرش مناسب برای دکوراسیون خودتون میتونید به مطلب نقش فرش در دکوراسیون ما سر بزنی.

 فضا را تمیز نگه دارید

تمیز نگه داشتن فضا، شستشوی کف و دیوارها نه تنها جذابیت اتاق را به وجود می آورد بلکه فضای آن را بسیار بزرگتر از آنچه که هست به نظر می رساند. این به این دلیل است که وقتی یک سطح تمیز است و همه چیز به صورت سازمان یافته قرار می گیرد، به نظر می رسد فضا فقط توسط چند چیز گرفته شده و واقعاً جادار به نظر می رسد.

از مبلماني كه با كف و ديوار مخلوط مي شوند استفاده كنيد

استفاده از قطعات مبلمان که رنگ آنها با کف و دیوارها مخلوط می شود کمک زیادی به ایجاد فضای بصری اضافی می کند. از آنجا که مبلمان با محیط مخلوط می شود، به نظر نمی رسد فضای زیادی را اشغال کرده باشد و به همین ترتیب، حتی فضای محدود نیز بسیار جادار به نظر می رسد.

موارد استفاده نشده را مخفی کنید

نگهداری وسایل کمتر از معمول در کمد و پنهان کردن قطعات بزرگتری که در شرایط فعلی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند ایده خوبی برای افزودن حیاط اضافی یا تعداد کمی به اتاق است. غالباً، همه داشته های خود را در آن طرف اتاق قرار می دهیم. اما بیشتر، فقط تعداد کمی از موارد به طور منظم استفاده می شوند. بنابراین اگر وسایل استفاده نشده در جایی پنهان شود واقعاً کمک زیادی به ایجاد فضای اضافی در اتاق می کند.

از فضای عمودی استفاده کنید

بهره برداری از فضای عمودی ایده عالی دیگری برای استفاده بهتر از فضاهای کوچک است. اگر بخواهید از یک قطعه بلندتر استفاده کنید، به جای چندین قطعه مبلمان ذخیره سازی کوچک که در سراسر اتاق پراکنده شده اند، فضای بصری اشغال شده را به طرز چشمگیری کاهش می دهد، در عین حال در خدمت اهداف است.

از پشت در استفاده کنید

پشت درب ایده قابل توجه دیگری برای استفاده بهتر از فضای موجود است که اغلب نادیده گرفته می شوند. با استفاده از قلاب درب کمد، اتاق یا حتی کمد، می توانیم نیاز فضای آویز لباس را برطرف کنیم. با این کار نیازی به خرید آویز و سایر قطعات نیست که فضای اتاق را آزاد می کند.

استفاده هوشمندانه و بهینه ا زفضای خالی پشت درب ورودی
استفاده هوشمندانه و بهینه از فضای خالی پشت درب ورودی مجله بهیان

بگذارید تخیلات شما روان شود

تخیل و خلاقیت یک شخص را نمی توان در لیستی از چند نکته جمع کرد. بنابراین آخرین راه استفاده هوشمندانه از فضاهای کوچک، روی آوردن به زیرکی خود است. بداهه پردازی فضای موجود و تلاش برای ایجاد فضای اضافی در هر کجا که امکان پذیر باشد، تمام تلاش برای تأمین نیازها مطمئناً جادو خواهد کرد.

مجله دکوراسون بهیان

درباره‌ی بهیان

همچنین ببینید

دکوراسیون سرویس بهداشتی چگونه است؟

اکسسوری های مناسب سرویس بهداشتی

طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی و چیدمان این فضا اصلا کار سختی نیست چراکه با کمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *