طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی از شاخه های علم معماری می باشد که تمرکز زیادی بر ایجاد فضایی زیبا و در عین حال کاربردی دارد. فرد دکوراتیو با در نظر گرفتن سبک و اصول و قوانین مهم در این حوزه تلاش می کند از فضای خالی با تجهیزات مختلف از جمله مبلمان، فرش و غیره با نورپردازی مناسب، محیطی کاربردی، منظم و دلنشین را بوجود آورد. به طوریکه افراد در آن محیط احساس خوشایندی داشته و کارایی و بازدهی آنها در کار نیز افزایش پیدا کند.

طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

طراحی دکوراسیون داخلی در فرهنگ لغت های داخلی و خارجی تعارف مختلفی دارد. به طوریکه در لغت نامه دهخدا به فن و تخصص در آذین بندی اصطلاحا طراحی دکوراسیون گفته میشود. در لغت نامه آکسفورد این واژه و اصطلاح به این صوت تعریف شده است: “هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن هنرمندانه رنگ و تمام وسایل موجود در ساختمان و منزل”. به زبان ساده می توان گفت، دکوراسیون داخلی هنر چیدمان استاندارد و خلاقانه وسایل مختلف در آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق نشیمن، پذیرایی، سرویس بهداشتی و حمام و محیط های کاری و تجاری است. طراحی دکوراسیون داخلی به انگلیسی با interior design شناخته شده و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند اصطلاحا دکوراتیو یا interior designer نامیده میشوند.
به دلیل تفاوت هایی که در نحوه زندگی و فرهنگ افراد وجود دارد، به مرور سبک های مختلفی برای چیدمان و دکوراسیون داخلی ارائه شده و هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند. علیرغم تفاوت های موجود در سبک های مختلف چیدمان، نقطه مشترک در تمام آنها فراهم کردن محیط دلنشین بر اساس اصول زیباشناختی می باشد، به طوریکه بتوان بیشترین کارایی را از آن فضا دریافت کرد.

تفاوت طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

در زیباسازی و طراحی فضای داخلی ساختمان ها نقش های متعددی تعریف شده است که از مهم ترین آنها می توان به طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی اشاره نمود. بر اساس تعاریفی که برای هر یک از این دو هنر ارائه شده است، طراح داخلی و دکوراتیو با هم متفاوت بوده و مکمل هم محسوب میشوند. در طراحی داخلی فرد با تحصیلات آکادمیک و آشنایی با استانداردها و متریال های مختلف فضایی که معمار داخلی برای بخش های مختلف جداسازی کرده است را دیزاین می کند. به عنوان مثال، معماری داخلی محل قرار گرفتن آشپزخانه و اتاق ها را مشخص می کند. طراحی داخلی تعیین می کند که از سقف کاذب استفاده شود یا شیوه نورپردازی به چه صورت باشد؟ از شومینه در داخل ساختمان استفاده شود یا خیر؟ آشپزخانه اپن باشد یا جزیره؟

طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

طراحی دکوراسیون داخلی برخلاف طراح داخلی تنها به نحوه چیدمان وسایل و اکسسوری ها تمرکز دارد. محل قرار گرفتن مبلمان و رنگ و نوع روکش آنها، نوع کفپوش و فرش، پرده ها، میز و وسایل تزئینی همگی توسط طراح دکوراسیون یا دکوراتیو مشخص میشود. با توجه به مواردی که به آن اشاره شد، طراح داخلی می تواند همزمان نقش دکوراتیو را ایفا کند اما عکس آن وجود ندارد. چون طراحی داخلی نیاز به تحصیلات آکادمی و آشنایی با استانداردهای معماری داخلی و آشنایی با متریال های مختلف از نظر عایق بودن و میزان تحمل در برابر گرما و سرما و غیره دارد.

طراحی دکوراسیون داخلی چگونه است؟

برای اجرای چیدمان داخلی محیط های کاری و مسکونی نیاز لازم است دکوراتیو هنر و خلاقیت را با هم تلفیق کند. برای اجرای دکوراسیون داخلی لازم است ابتدا بر اساس شرایط محیط، متراژ آن، ارتفاع سقف و میزان نور و روشنایی طبیعی و فرهنگ و سلیقه افراد سبک مناسب انتخاب میشود. پس از انتخاب سبک، رنگ بندی و نوع وسایل انتخاب و چیدمان آنها انجام میشود. دکوراتیوهایی که به صورت حرفه ای در این حوزه فعالیت دارند، قبل از اجرای کار ابتدا با نرم افزارهای مخصوص طرح اولیه را ارائه می دهند. پس از بررسی طرح توسط کارفرما و تطابق آن با استانداردها و سلیقه افراد در نهایت مدل نهایی تعیین می گردد.
البته لازم به ذکر است، اجرای دکوراسیون داخلی و چگونگی آن تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا وسایل از قبل خریداری شده اند و در حال حاضر تنها تغییر نحوه چیدمان ملاک است یا خیر؟ اگر از قبل وسایل خریداری شده باشند، دکوراتیو محدودیت های زیادی پیش رو داشته و تنها نحوه چیدمان را می تواند استاندارد کند. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید وسایل با دکوراتیو مشورت شود تا رنگ بندی مناسب و نوع وسایل کاملا سازگار با هم انتخاب شوند.

تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی

ابهام دیگری که در زیباسازی فضای داخلی ساختمان ها وجود دارد، تفاوت در بازسازی و دکوراسیون داخلی است. بازسازی فضای داخلی به تغییر سازه مرتبط است و به همین دلیل باید زیر نظر معمار داخلی و طراح داخلی انجام شود. حذف ستون ها و دیوارها اگر بدون رعایت استانداردهای معماری داخلی انجام شوند امکان ریزش سقف وجود دارد. این در حالیست که تغییر در دکوراسیون داخلی بدون تخریب و ساخت و ساز انجام میشود و تنها محل قرار گرفتن وسایل تغییر می کند.

اصول دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی تلفیقی از علم و هنر می باشد و به همین دلیل اصول و مبانی متعددی باید در آن مد نظر قرار گیرد. از مهم ترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • انتخاب نقطه کانونی برای ایجاد تمرکز در ذهن بیننده و زیباسازی آن به شیوه های مختلف
  • اصل مقیاس و ایجاد تناسب در اندازه وسایلی که در کنار هم قرار میگیرند.
  • استفاده از خطوط افقی و عمودی و مورب در فضای داخلی به منظور ایجاد جلوه بهتر در فضا
  • قانون رنگ و انتخاب بهترین ترکیب بر اساس استانداردها
  • رعایت اصل اعداد فرد سه و پنج تایی در استفاده از وسایل تزئینی و اکسسوری
  • اصل استفاده از تضاد در رنگ و شکل و طرح وسایل
  • اصل تکرار و استفاده از چند اکسسری یا رنگ به صورت تکراشونده در محیط
  • ایجاد تعادل و انسجام به منظور فراهم کردن محیط منظم
  • اصل یگانگی و ایجاد وحدت در نحوه چیدمان داخلی بخش های مختلف

عناصر طراحی دکوراسیون داخلی

در طراحی دکوراسیون داخلی عناصر متعددی وجود دارند که می توانند تاثیر بسیار زیادی بر نتیجه نهایی کار داشته باشند. مهم ترین عناصر چیدمان داخلی شامل موارد زیر می باشد:

رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ ها دارای احساس و انرژی های متفاوتی هستند و به همین دلیل در استفاده از آنها باید دقت زیادی داشت. قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی به روش های متعددی برای انتخاب بهترین ترکیب رنگ می پردازد و با توجه به شرایط محیط می توان بهترین گزینه را به کار برد. قانون 60، 30، 10، قانون استفاده از رنگ های مکمل، قانون چهارتایی رنگ ها و غیره هر یک بر اساس شرایط محیط و سبک چیدمان انتخاب میشوند. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی بدانید، به طور جامع درباره آن صحبت کرده ایم و با مطالعه آن می توانید اطلاعات مفیدی بدست آورید.

نورپردازی در دکوراسیون

از دیگر عناصر بسیار مهم در چیدمان داخلی می توان به نورپردازی اشاره نمود. نور محیط می تواند به شدت بر بزرگ یا کوچک تر جلوه دادن فضای داخلی نقش داشته باشد. به همین دلیل در انتخاب رنگ نور، زاویه تابش آن و درجه روشنایی لامپ ها باید دقت شود. به عنوان مثال، اگر خانه ای با سقف کوتاه دارید، کافیست نورپردازی از کف به بالا انجام شود.

تاثیر طراحی دکوراسیون داخلی

شاید برایتان سوال باشد که در نظر گرفتن اصول و استانداردها و قوانین برای چیدمان وسایل و غیره چه مزایایی به همراه دارد؟ آیا با چیدمان استاندارد تنها جنبه زیباشناسی مد نظر قرار میگیرد یا اثرات مثبت دیگری نیز از آن دریافت میشود؟ مهم ترین تاثیر طراحی دکوراسیون داخلی شامل موارد زیر است:

  • استفاده بهینه از فضا با چیدمان مناسب
  • ایجاد محیطی منظم و جلوگیری از آشفتگی در فضا
  • کاهش اثرات منفی نواقص موجود در محیط از قبیل کوچک بودن فضا و ارتفاع کم دیوار و عدم روشنایی طبیعی مناسب
  • افزایش بهره وری کارمندان در محیط های کاری و ایجاد احساس آرامش و تمرکز ذهن در محیط های مسکونی
  • کاهش هزینه ها با خرید وسایل چند منظوره بر اساس شرایط محیط و سبک چیدمان آنها
  • فراهم کردن شرایط بهتر برای زندگی و مطالعه و کار بر اساس اصول فنگشویی

آشنایی با ایده ها، استانداردها و جدیدترین مدل طراحی دکوراسیون داخلی

مجله بهیان به عنوان مرجع تخصصی دکوراسیون داخلی جدیدترین مدل، ایده، اصول و استانداردها در چیدمان به سبک های مختلف را ارائه می دهد. در هر یک از مطالب ارائه شده در این مجموعه عکس و تصاویر با کیفیت به همراه نکات و اطلاعات ارزشمند ارائه شده و می توانید برای زیباتر شدن محیط اطراف خود از آنها استفاده کنید.

درباره‌ی بهیان

همچنین ببینید

دکوراسیون سرویس بهداشتی چگونه است؟

اکسسوری های مناسب سرویس بهداشتی

طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی و چیدمان این فضا اصلا کار سختی نیست چراکه با کمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *