معرفی جامع تشک مموری فوم + عکس

اگر اخیراً در بازار تشک بوده اید، احتمالاً اصطلاح “فوم حافظه” را شنیده اید. تشک ها در سبک های مختلف و با استفاده از مواد مختلف تولید می شوند و مموری فوم به یکی از محبوب ترین ها تبدیل شده است.

 

مموری فوم از نظر فیزیکی چیست؟

جزء اصلی مموری فوم یک پلیمر (ماده ای با مولکول های بزرگ، متشکل از بسیاری از زیر واحدهای کوچک و مشابه است که به یکدیگر متصل شده اند) به نام پلی اورتان است. پلی اورتان یک پلیمر پلاستیکی فوق العاده رایج و همه کاره است که می تواند برای تولید طیف وسیعی از مواد و محصولات، از جمله مبلمان مانند مبل و تشک، اما همچنین محصولاتی مانند عایق، رنگ های مایع و آستر، فوم اسپری، الیاف الاستیک، قطعات خودرو، استفاده شود. و حتی الاستومرهای سخت مانند چرخ های غلتکی.

مموری فوم چیزی است که به عنوان فوم پلی یورتان ویسکوالاستیک یا فوم پلی اورتان با مقاومت کم (LRPu) شناخته می شود. با افزودن ترکیبات و افزودنی های مختلف به پلی یورتان ایجاد می شود که بسته به نوع فوم ایجاد شده تغییر می کند.

در نهایت، این مواد شیمیایی بر دو ویژگی اصلی مموری فوم تأثیر می‌گذارند: ویسکوزیته و خاصیت ارتجاعی. در زمینه مموری فوم، وقتی می گوییم که ماده چسبناک است، منظورمان این است که تغییر شکل تحت فشار یا انتقال انرژی از یک مکان به مکان دیگر زمان زیادی می برد. وقتی می گوییم یک ماده “الاستیک” است، به این معنی است که می تواند کشیده یا منقبض شود، اما وقتی نیروی کشش از بین می رود، به شکل یا اندازه اصلی خود باز می گردد.

تولید کنندگان مختلف برای مواد شیمیایی که به فوم اضافه می کنند و فرآیندهایی که برای ایجاد فوم استفاده می کنند “دستور العمل های” متفاوتی دارند. این دستور العمل ها و فرآیندها بر احساس و عملکرد هر یک از محصولات مموری فوم تأثیر می گذارد و اغلب اسرار اختصاصی هستند. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، فوم ویسکوالاستیک مورد استفاده در بیشتر تشک های مموری فوم حاوی حداقل درجاتی از ترکیبی به نام پلی اتر پلیول است که به کف کمک می کند تا حالت ارتجاعی و ویسکوزیته داشته باشد.

 

تشک مموری فوم چیست
تشک مموری فوم چیست-مجله بهیان

 

مموری فوم چگونه کار می کند؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم، تشک های مموری فوم به گونه ای طراحی شده اند که در پاسخ به فشار به آرامی به بدن قالب می شوند و بنابراین وزن بدن را به طور مساوی توزیع می کنند. آنها همچنین به گونه ای طراحی شده اند که انعطاف پذیر باشند و پس از برداشتن وزن و فشار بدن به شکل اولیه خود بازگردند.

 

فوم مموری بسته به نحوه اعمال فشار یا “زور” واکنش متفاوتی نشان می دهد. اگر به سرعت فشار وارد کنید، فوم به آرامی یا “بی میلی” تغییر شکل می دهد. این بدان معنی است که فوم حافظه در جذب نیروی ضربه عالی است، به همین دلیل است که در ابتدا در مناطقی مانند ساخت شاتل فضایی استفاده می شد. هنگامی که از مموری فوم به عنوان ماده تشک استفاده می شود، این کیفیت به تشک کمک می کند تا بدن را به طور یکنواخت نگه دارد و احساس کندی کانتور را ایجاد می کند زیرا تشک با تاثیر بدن شما سازگار می شود و دوباره در اطراف منحنی های شما شکل می گیرد.

 

مموری فوم همچنین با حذف نیرو به آرامی به شکل اولیه خود باز می گردد – به طور متوسط، حدود 5-10 ثانیه. در این دوره بازیابی، انرژی حاصل از ضربه جذب و تلف می شود. این تأخیر زمانی، پدیده‌ای که به عنوان «هیسترزیس» شناخته می‌شود، به خواب‌آوران نیز کمک می‌کند، زیرا مقداری از فشار (یا انرژی ضربه) تولید شده توسط بدن مستعد را از بین می‌برد.

 

یکی دیگر از بخش های مهم عملکرد مموری فوم این است که ویسکوزیته آن با دما کاهش می یابد. این بدان معناست که هر چه گرمتر می شود، سفت تر و انعطاف پذیرتر می شود. به همین دلیل است که تشک های مموری فوم بعد از مدتی دراز کشیدن روی آن ها نرم تر یا انعطاف پذیرتر می شوند، زیرا گرمای بدن شما دمای سطح خواب را افزایش می دهد.

 

مموری فوم چیست
مموری فوم چیست-مجله بهیان

 

انواع تشک های مموری فوم

تشک های مموری فوم در اندازه ها، شکل ها و سبک های ساخت و ساز بسیار متنوعی هستند. فراتر از تفاوت های اختصاصی در ترکیبات و فرآیندهای مربوط به هر محصول فوم جداگانه، چندین نوع اساسی از فوم حافظه وجود دارد.

 

سنتی

این فوم حافظه اصلی و “کلاسیک” است. این اولین مموری فوم بود که برای استفاده مصرف کنندگان وارد بازار شد. مموری فوم سنتی طوری طراحی شده است که به بدن شما قالب بزند و به روشی که در بالا توضیح دادیم ساخته می شود. یکی از مشکلات مربوط به مموری فوم سنتی این است که تمایل به حفظ گرما دارد، که می تواند باعث شود سطح خواب تشک هایی که از آن فوم استفاده می کنند به طرز ناراحت کننده ای گرم شود. دو نوع دیگر از مموری فوم تا حدی برای رفع این مشکل ایجاد شدند.

 

سلول باز

مموری فوم سلول باز همان مواد مموری فوم سنتی را دارد اما ساختار داخلی متفاوتی دارد. تشک های فوم حافظه سلول باز دارای جیب های داخلی (یا “سلول های باز”) هستند که اجازه تهویه و جریان هوا را در سراسر تشک می دهند که به پخش گرما کمک می کند.

تشک‌های فوم حافظه سلول باز در اصل، چگالی کمتری داشتند، که گاهی اوقات بر استحکام تشک تأثیر می‌گذاشت و باعث می‌شد که کمتر احساس حمایت کنند. با این حال، فن‌آوری‌های تولید جدید برای رسیدگی به این موضوع و در عین حال حفظ ساختار سلول باز تشک (و در نتیجه حفظ اثر خنک‌کننده) توسعه یافته‌اند.

 

ژل

نوع دیگری از مموری فوم دارای ژل در ساخت آن است. ژل ها معمولاً با پمپاژ ریزدانه های ژل به داخل کف به تشک اضافه می شوند. این ریزدانه ها جیب هایی شبیه به جیب های موجود در تشک های سلول باز ایجاد می کنند. این ژل‌ها به‌جای اینکه هوا را از تشک عبور دهند، عموماً مواد «تغییر فاز» هستند، به این معنی که به طور فعال گرما را از بدن شما جذب و آزاد می‌کنند.

برخی از تشک‌ها از فوم‌هایی استفاده می‌کنند که فقط برای یکی از این دسته‌بندی‌ها مناسب هستند، اما بسیاری از تشک‌های مموری فوم مدرن، اگر نه هر سه، از چندین نوع استفاده می‌کنند.

مجله بهیان

درباره‌ی بهیان

همچنین ببینید

چرا سرویس خواب اسپرت و مدرن انتخاب مناسبی است؟

امروزه، طراحی و تولید سرویس‌ خواب های اسپرت و مدرن با تمرکز بر راحتی، سلامت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *