همه چیز درباره الکتروموتور ضد انفجار

الکتروموتور ضد انفجار به این معنی نیست که موتور هرگز منفجر نمی شود و همچنین از انفجارهای خارجی مصون نیست. در عوض، یک موتور ضد انفجار دارای ویژگی هایی است که از انفجار موتور داخلی از احتراق فضای بزرگتر، محیطی و قابل احتراق جلوگیری می کند.

ایمنی پیشگیرانه مستلزم انتخاب دقیق تجهیزات، به ویژه موتورهای الکتریکی و الکتروموتور ضد انفجار ، در محیط های خطرناک بازیافت نفت و گاز، پالایشگاه های شیمیایی و نفت و محیط های معدنی است.

موتور و الکتروموتورها می توانند به یکی از این دو روش انفجار ایجاد کنند:

سطح موتور در حین کار آنقدر داغ می شود که بخار، گاز یا گرد و غبار را مشتعل می کند.

یک قوس منفرد ناشی از نقص موتور، مانند خرابی عایق سیم پیچ یا مشکل منبع تغذیه، مواد محیط را مشتعل می کند.

برای کاربردهای صنعتی با حضور مواد بسیار قابل احتراق و فراگیر مورد نیاز هستند.

ضد انفجار به این معنی نیست که موتور هرگز منفجر نمی شود و همچنین در برابر انفجارهای خارجی مصون نیست. در عوض، یک موتور ضد انفجار دارای ویژگی هایی است که از انفجار موتور داخلی از مشتعل شدن فضای بزرگتر، محیطی و قابل احتراق جلوگیری می کند.

دو حالت وجود دارد که در آن یک الکتروموتور می تواند باعث انفجار شود:

  1. دمای سطح موتور الکتریکی به دلیل گرمایشی که با دمای احتراق مواد قابل اشتعال انباشته شده در کارخانه یا ساختار صنعتی روی می دهد افزایش می یابد و باعث انفجار خود به خود می شود.
  2. موتور الکتریکی در نتیجه یک ناهنجاری جرقه می زند که باعث انفجار درون محفظه می شود. این انفجار تبدیل به کاتالیزوری می شود که گرد و غبار یا مایع محترقه در کارخانه را مشتعل می کند و در نتیجه انفجار بزرگتری ایجاد می شود.

یک موتور الکتریکی زمانی ضد انفجار در نظر گرفته می شود که قادر به مهار انفجار داخلی بدون پارگی باشد و کل تاسیسات صنعتی را در معرض خطر قرار دهد.

اگرچه اصطلاحات “ الکتروموتور ضد انفجار ” و “موتور مکان خطرناک” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، تفاوت های کلیدی وجود دارد .

چرا از موتور های ضد انفجار استفاده کنیم؟

استفاده از الکتروموتور ضد انفجار برای ایمنی پرسنل و تجهیزات شما هنگام کار در مکان های خطرناک ضروری است.

الکتروموتور ضد انفجار برای استفاده در محیط های خطرناک که گازهای قابل اشتعال، گرد و غبار یا الیاف وجود دارد طراحی شده اند. موتورهای الکتریکی در شرایط عملیاتی معمولی گرما تولید می کنند و در صورت از کار افتادن سیم پیچ موتور، پتانسیل ایجاد جرقه را دارند. دمای بیش از حد محفظه موتور یا جرقه ای که به درستی مهار نشده باشد می تواند باعث انفجار یا شعله ور شدن آتش در محیط هایی شود که مواد خطرناک خاصی وجود دارد.

سوالات متداول

سوال : تفاوت بین الکتروموتور ضد انفجار و الکتروموتور معمولی چیست؟

پاسخ: در حالی که موتورهای الکتریکی استاندارد باعث آسیب فاجعه بار در این محیط‌ها می‌شوند، موتورهای ضد شعله و ضد انفجار یا الکتروموتور ضد انفجار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انفجار را در یک محیط دربسته نگه دارند و گازهای فرار را خنک نگه دارند تا مواد اطراف را در جو مشتعل نکنند.

سوال : چگونه متوجه می شوید که یک موتور الکتریکی ضد انفجار است؟

پاسخ: یک الکتروموتور ضد انفجار به وضوح با یک پلاک مشخص شده است که مناسب بودن آن را برای یک محیط خطرناک مشخص می کند. بسته به آژانسی که موتور را تأیید می کند، پلاک نام به وضوح مکان خطرناک کلاس، بخش و گروهی را که موتور برای آن مناسب است نشان می دهد.

سوال : منظور از الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

پاسخ: بر اساس قانون ملی برق، ضد انفجار برای دستگاهی اعمال می‌شود که در محفظه‌ای محصور شده است که در برابر انفجار گاز یا بخار مقاومت کند. این بدان معنی است که اگر انفجاری رخ دهد، در یک محفظه قرار می گیرد.

5 سوال : کاربرد موتور الکتریکی یا الکتروموتور چیست؟

پاسخ: کاربردهای موتورهای الکتریکی و الکتروموتور ها در درجه اول شامل فن، دمنده، ماشین ابزار، توربین، پمپ، ابزار برقی، کمپرسور، دینام، آسیاب نورد، حرکت دهنده، کشتی و کارخانه کاغذ می باشد.

2

کاربرد الکتروموتور ضد انفجار

ماشین های الکتریکی ، به ویژه الکتروموتور ضد انفجار ، کاربردهای اساسی متنوعی در صنایع مختلف دارند.

  • برخی از صنایع مانند پتروشیمی ها، پالایشگاه ها، نفت و گاز
  • صنایع حفاری و معادن زیرزمینی مانند معادن زغال سنگ به دلیل حضور موقت یا دائمی گازها یا گرد و غبارهای قابل اشتعال، محیط های انفجاری دارند
  • استفاده از تجهیزات صنعتی در این محیط ها به ویژه تجهیزات الکتریکی مستلزم رعایت الزامات و قوانین حفاظتی خاص است تا اطمینان حاصل شود که هیچ گونه انفجار یا التهابی در آنها ایجاد نمی شود. چنین تجهیزاتی ضد انفجار نامیده می شوند و باید از طرف اشخاص ثالث و سازمان های بین المللی اطلاع داده شده تأیید شوند.
  • الکتروموتور ضد انفجار به دلیل ویژگی های خاص خود برای استفاده در صنایع شیمیایی و پتروشیمی، خطوط لوله نفت و گاز، سکوهای نفتی دریایی و ساحلی، کشتی ها، صنایع دارویی، گرافیکی و حرارتی و … بسیار ایده آل هستند.
  • از الکتروموتور های ضد انفجار همچنین برای تولید در معادن کاربرد دارند، علاوه بر این، از الکتروموتور ضد انفجار نیز برای استفاده در کارخانه های تصفیه هوا یا در تولید سیستم ها و تجهیزات جمع آوری و دفع زباله، پردازش غلات، برنج و شکر کاربرد دارند و مناسب می باشند.

در نهایت، این الکتروموتورها زمانی موثر و کاربردی هستند که در ترکیب با: پمپ ها، کمپرسورها و بویلرهای صنعتی استفاده شوند.

الکترو موتورهای ضد انفجار در چه محیط هایی کمک می کنند؟

الکتروموتور ضد انفجار در محیط کلاس I ، که در آن گازها، بخارات یا مایعات قابل اشتعال وجود دارد، برای جلوگیری از خروج جرقه یا شعله داخلی از موتور به محیط خطرناک طراحی شده اند. آنها همچنین طوری طراحی شده اند که دمای محفظه موتور از دمای ایمن برای محیط هایی که گازها، بخارات یا مایعات وجود دارد تجاوز نکند.

الکتروموتور ضد انفجار در محیط کلاس II یا کلاس III که در آن گرد و غبار یا الیاف خاصی وجود دارد، به گونه ای طراحی شده اند که دمای جعبه موتور از دمای ایمن برای محیط های گرد و غبار و فیبر قابل احتراق تجاوز نکند. در حالی که کارکردن الکتروموتور ضد انفجار با درجه جریان پایین تر باعث کاهش گرمای تولیدی آن می شود، سایر روش های بی خطر برای محدود کردن شرایط دمای بیش از حد موتور شامل ترموستات هایی هستند که توان موتور را قبل از رسیدن به دمای بحرانی قطع می کنند.

تکنیک‌های اضافی برای سایر دستگاه‌هایی که در این محیط‌ها کار می‌کنند، استفاده می‌شوند، که برخی از آنها می‌توانند روی موتورها نیز استفاده شوند، که شامل پاکسازی یا فشار، محفظه‌های اضافی ضد انفجار و الکتروموتور ضد انفجار ، کپسوله‌سازی یا حتی طرح‌های پر از مایع می‌شود. صرف نظر از تکنیک مورد استفاده، هدف جلوگیری از احتراق موتور در یک منبع قابل اشتعال در شرایط عملیاتی عادی یا در صورت خرابی موتور است.

مزایای الکتروموتور ضد انفجار

الکتروموتور ضد انفجار برای استفاده در مناطق کاری بالقوه خطرناک به دلیل وجود انواع مختلف گاز یا گرد و غبار طراحی شده اند. سری الکتروموتور های ضد انفجار چندین مزیت را ارائه می دهند که عبارتند از:

  • دارای حداکثر ایمنی تضمین شده توسط ساختار ضد انفجار، که برای استفاده قابل اعتماد مناسب است.
  • گشتاور بالا و ظرفیت اضافه بار بیشتر.
  • دارای راندمان بیشتر و عملکرد بهتر.
  • بلبرینگ های مخصوص باعث کاهش لرزش موتور و سر و صدا در هنگام سرویس می شوند.
  • حاشیه دمای بالاتر
  • نصب و تعمیر آسان، عمر طولانی تر در طول زمان.
  • زیبایی شناسی و پرداخت تمیز.
  • تکنولوژی مطابق با بالاترین استاندارد اروپا.
  • ابعاد قاب مطابق با استانداردهای IEC.

چگونه بفهمیم که موتور ما ضد انفجار است؟

هنگامی که جرقه گاز فرار داخل موتور را مشتعل می کند، یک طرح ضد انفجار حاوی احتراق داخلی است تا از انفجار یا آتش سوزی بیشتر جلوگیری کند. یک الکتروموتور ضد انفجار به وضوح با یک پلاک مشخص شده است که مناسب بودن آن را برای یک محیط خطرناک مشخص می کند.

معیار UL سه دسته از خطرات را تشخیص می دهد: گازها، بخارات یا مایعات قابل اشتعال (کلاس1) ، غبارهای قابل احتراق(کلاس II)، یا الیاف قابل اشتعال (کلاس III) = بخش 1 نشان می دهد که مواد خطرناک در شرایط عملیاتی عادی وجود دارند، در حالی که بخش 2 نشان می دهد که مواد به احتمال زیاد در شرایط عادی وجود ندارند. گروه به طور خاص مواد خطرناک موجود را شناسایی می کند، مانند مواد معمول کلاس I از استیلن (A)، هیدروژن (B)، اتیلن (C)، یا پروپان (D).

اهمیت طبقه بندی موتور ضد انفجار

دانستن تقسیم بندی، طبقه و گروه دارایی شما برای اطمینان از انتخاب الکتروموتور ضد انفجار مناسبی که بهره وری را بدون ایجاد خطر انفجار بهبود می بخشد، بسیار مهم است. به همین ترتیب، درک کامل مکان خطرناک و استانداردهای الکتروموتور ضد انفجار ، خطر تصادفات و صدمات را تا حد زیادی کاهش می دهد.

کاربران محتاط تر همچنین ممکن است دمای اشتعال خودکار مواد قابل اشتعال خود را بررسی کنند و سیستم های خنک کننده یا ماشین های تهویه را در محل قرار دهند که گرمایش را کنترل می کند و از تجمع مواد محترقه در فضاهای بسته جلوگیری می کند.

قیمت الکتروموتور ضد انفجار با توجه به سایز و ابعاد دستگاه و جنس بدنه، یراق آلات و تجهیزات موجود در آن تعیین می شود و در نهایت تفاوت قیمت در این محصولات بسیار زیاد است و برای استعلام قیمت از این محصول می توانید با کارشناسان فروش مجرب مهار فن ابزار با شماره های 88500325 و 88521312 تماس حاصل نمایید.

3

درباره‌ی بهیان

همچنین ببینید

واگذاری باشگاه زیان ده به تامین اجتماعی

واگذاری باشگاه زیان ده به تامین اجتماعی/ پرداخت دستمزدهای میلیاردی فوتبالیست‌ها از جیب کارگران در شرایطی واگذاری ۸۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس در قالب رد دین به سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته، که مشخصا واگذاری این باشگاه زیان ده به سازمانی که خودش در آینده ای نه چندان دور شرایط مطلوبی نخواهد داشت، می تواند برای هر دو شرکت بحران آفرین باشد. - اخبار اقتصادی - به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیرا ماجرای واگذاری باشگاه پرسپولیس به بخش خصوصی سرانجام با مصوبه هیئت وزیران وارد فاز اجرایی شد. بر اساس این مصوبه 80 درصد سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس متعلق به وزارت ورزش و جوانان به صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر واگذارد می شود. به دنبال انتشار این خبر انتقاد ها به این تصمیم دولت جهت واگذاری دو باشگاه سرخابی شدت گرفت. کارشناسان معتقدند این نحوه ی واگذاری نه تنها مشکلی از مشکلات این دو تیم حل نخواهد کرد بلکه از طرفی بر مشکلات شرکت هایی که این تیم ها به آن ها واگذار شدند، خواهد افزود و این اقدام هیچ توجیه منطقی و اقتصادی ندارد. واگذاری یا رد دی..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *