موثرترین روش تمیز کردن مبل رنگ کرمی با محلول خانگی

تمیز کردن مبل رنگ کرم به دلیل روشن بودن روکش مبل چالش های زیادی را به همراه دارد و هرگونه اشتباه باعث جلوه نامناسب آنها خواهد شد. علاوه براین، برخی از لکه ها با تمیز کردن اشتباه روی سطح پراکنده می شوند. به همین دلیل باید متناسب با جنس پارچه مبل و نوع لکه در نهایت بهترین روش تمیز کردن مبل را انتخاب کرد. در ادامه به نحوه تمیز کردن مبل کرم، سفید و رنگ روشن پارچه ای و چرمی اشاره خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: مقالات حوزه مبلمان

نکات مهم قبل از تمیز کردن مبل رنگ کرم

یکی از مهم ترین اصول برای تمیز کردن مبل رنگ روشن، توجه به جنس روکش آن است. با توجه به اینکه تنوع در انواع پارچه رومبلی بسیار زیاد است و میزان مقاومت آنها در برابر مواد شوینده تفاوت دارد، نمی توان تمام روش ها را برای هر نوع مبلمان استفاده کرد.
بر روی مبلمان ها علائم خاصی از سوی سازنده نصب شده است که نشان دهنده نحوه تمیز کردن آنها است. در نتیجه، اگر قصد تمیز کردن مبل رنگ کرم و روشن را دارید، ابتدا علامت روی آن را بررسی کنید. این علائم عبارتند از:

  • O: این علامت به معنی این است که در تولید این مبل از مواد ارگانیک استفاده شده است و برای شستشوی آن فقط باید از آب سرد استفاده شود.
  • S: این علامت گویای این است که مبل باید به صورت خشک تمیز شود.
  • WS: با دیدن این علامت بر روی برچسب مبل باید به فکر تمیز کردن مبل با مواد شیمیایی و محلول های بر پایه آب باشید.
  • W: مبلی که در برچسب خود این علامت را دارد باید با آب خالی یا بخار آب تمیز شود.
  • X: وجود این علامت بر روی مبل علامت این است که باید ابتدا توسط برس و جارو آن را تمیز کرده و سپس با شامپوی مخصوص به تمیز کردن آن بپردازید.

نحوه تمیز کردن مبل رنگ کرم پارچه ای

اگر قصد دارید مبل کرم رنگ پارچه ای را تمیز کنید، بعد از بررسی علامت های روی آن در نهایت می توانید به یکی از روش های زیر عمل کنید:

از جاروبرقی استفاده کنید

یکی از مهم ترین گام ها برای تمیز کردن هر نوع و رنگ از مبلمان، استفاده از جاروبرقی است. با استفاده از برس های مختلف جاروبرقی تمام گرد و غبار انباشته شده در درز و روی مبل را تمیز کنید. حتی برای از بین بردن لکه های روی مبل کرم رنگ نیز ابتدا باید گرد و غبار آن را تمیز کنید تا با لکه ها و مواد شوینده ترکیب نشوند.

تمیز کردن لکه مبل کرم با آب و صابون

یکی از روش های موثر برای تمیز کردن بسیاری از لکه های روی مبلمان های رنگ روشن و کرم استفاده از مخلوط آب و صابون است. پودر صابون یا مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کنید. سپس پارچه های کاملا تمیز سفید را به این مخلوط آغشته کنید. بهتر است پارچه کمی با این مواد مرطوب شود و آب اضافه آن را حتما بفشارید.
از محدوده بیرون لکه به مرکز آن بکشید. بهتر است این کار به صورت ضربه ای و چندین مرتبه تکرار شود. به هیچ عنوان نباید از مرکز لکه به بیرون بکشید، چون امکان پراکنده شدن آن در اطراف وجود دارد. حدود 10 دقیقه این کار را انجام داده و صبر کنید تا آب و صابون روی لکه ها اثر بگذارد.
تمام سطح مبل رنگ کرم و روشن را می توانید با این روش تمیز کنید و لکه های آن را از بین ببرید.

تمیز کردن لکه مبل کرم با آب و صابون

تمیز کردن لکه چای و قهوه روی مبل کرم با جوش شیرین

اگر روی مبل کرم لکه چای و قهوه به چشم میخورد، می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید تا به صورت خمیر تبدیل شود. این خمیر را روی لکه ها قرار دهید و حدود 10 دقیقه صبر کنید. بعد از 10 دقیقه خمیر را از روی لکه ها برداشته و با جاروبرقی روی آن را کاملا تمیز کنید.

تمیز کردن لکه روغنی روی مبل کرم با نشاسته ذرت

در تمیز کردن لکه های روغنی روی مبلمان سفید و کرم باید دقت زیادی داشته باشید تا به هیچ عنوان به اطراف پخش نشود. نشاته ذرت را روی لکه ها قرار داده و حدود 15 دقیقه صبر کنید تا روغن جذب آن شود. سپس با جاروبرقی نشاسته را جمع آوری کنید.

از سرکه و جوش شیرین استفاده کنید

یکی دیگر از روش های موثر برای تمیز کردن مبل کرم پارچه ای استفاده از سرکه و جوش شیرین است. برای این کار کافیست جوش شیرین را روی لکه ها و کثیفی ها قرار دهید. سپس مقدار کمی سرکه را روی جوش شیرین اسپری و بعد از 10 دقیقه سطح را تمیز کنید.
توجه داشته باشید که سرکه نباید بیش از اندازه روی پارچه مبل اسپری شود. چون رطوبت آن به بافت پارچه نفوذ کرده و بوی بدی بوجود می آورد.

از بین بردن لکه های مبل رنگ روشن با آبلیمو و جوش شیرین

برای تمیز کردن برخی از لکه های روی مبل رنگ کرم می توانید از جوش شیرین و آبلیمو استفاده کنید. جوش شیرین و آبلیمو را با هم مخلوط کنید تا خمیری شود. سپس این خمیر را روی لکه ها قرار داده و حدود 10 دقیقه صبر کنید. سپس بسیار آهسته از بیرون لکه به داخل آن با دستمال بکشید. در نهایت با جاروبرقی کثیفی های روی مبل را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن مبل کرم چرم

چرم به کار رفته برای مبلمان ها تنوع زیادی داشته و بر همین اساس میزان تحمل آنها در برابر تماس با مواد شوینده و نم و رطوبت تفاوت دارد. به همین دلیل برای تمیز کردن مبل کرم چرم ابتدا علامت های روی آن را ببینید تا روش مناسبی را انتخاب کنید.
بسیاری از لکه های روی مبل چرم رنگ کرم با محلول های خانگی قابل تمیز شدن هستند و از روش های زیر می توانید برای آنها استفاده کنید:

ترکیب آب و صابون

بعد از تمیز کردن تمام سطح مبل چرمی و از بین بردن گرد و غبار بین درزهای آن می توانید از ترکیب آب و صابون استفاده کنید. آب و صابون را با هم مخلوط کرده و دستمال سفید را به آن آغشته کنید. سپس روی کثیفی های سطح بکشید و با دستمال دیگری رطوبت آن را بگیرید. به هیچ عنوان نباید دستمال بیش از اندازه خیس باشد، چون رطوبت آن به لایه های زیرین مبل نفوذ می کند.

نحوه تمیز کردن مبل کرم چرم

ترکیب روغن بذر کتان و سرکه

روغن بذر کتان یا روغن بذرک به شدت برای تمیزی و درخشندگی سطوح چرمی موثر است. مقدار مساوی از سرکه و روغن بذر کتان را با هم مخلوط کنید. سپس با دستمال تمیز مقدار کمی از این ترکیب را روی مبل چرم بکشید و بعد از 10 دقیقه آن را کاملا تمیز کنید.

تمیز کردن لکه روغن روی مبل چرمی کرم

لکه های روغنی روی مبلمان های چرمی بسیار آزاردهنده هستند و بهتر است تا حد امکان از ایجاد این لکه ها روی مبل جلوگیری شود. اگر به هر دلیل روغن روی مبل چرم ریخته است، مراحل زیر را برای تمیز کردن آن انجام دهید:

  • ابتدا بسیار آهسته با دستمال تمیز قطرات روغن را از روی مبل جمع آوری کنید. نوک دستمال را روی روغن قرار دهید تا جذب شود.
  • جوش شیرین را روی لکه بریزید. حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید.
  • سپس با جاروبرقی جوش شیرین را جمع آوری کنید.

تمیز کردن لکه جوهر روی مبل چرم کرم

اغلب ما در شرایطی بوده ایم که روی مبل در حال استراحت چیزی نوشته ایم و خودکار از دست ما افتاده باشد. لکه جوهر و خط خوردگی رنگی روی سطح برای مبلمان های چرمی کرم یکی از صحنه های بدی است که در این لحظه مشاهده کرده ایم! برای تمیز کردن این لکه ها باید دقت زیادی داشته باشید و چند مرحله زیر می تواند به شما کمک کند:

  • پنبه تمیز را به کمی الکل آغشته کنید.
  • پنبه را روی لکه جوهر قرار دهید و آن را تمیز کنید. این کار را آهسته انجام دهید تا جوهر به اطراف پخش نشود.
  • بعد از تمیز شدن کامل لکه ها، با دستمال الکل را پاک کنید.
  • در نهایت برای جلوگیری از خشک شدن سطح، روی آن نرم کننده مخصوص چرم بزنید.

از بین بردن لکه کپک از مبل چرم کرم و رنگ روشن

کپک نه تنها ظاهر ناخوشایندی به مبل می دهد، بلکه بوی بد و زننده ای دارد. حتی می تواند به مرور باعث مشکلات تنفسی شود. برای از بین بردن این لکه ها از روی مبل رنگ کرم چرم به صورت زیر می توانید عمل کنید:

  • مقدار مساوی آب و الکل را با هم مخلوط کنید
  • با دستمال آغشته به این مخلوط کپک را تمیز کنید.
  • بعد از بین رفتن قارچ و کپک، با پارچه مرطوب سطح آن را تمیز کنید.
  • در نهایت با پارچه، رطوبت را خشک کنید تا به مبل آسیب وارد نشود.

سخن آخر

برای تمیز کردن مبل رنگ کرم حتما به جنس پارچه و نوع لکه ها توجه داشته باشید. قبل از استفاده از هر نوع ماده شوینده، ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از بخش های پنهان مبل تست کنید. در صورت نداشتن مهارت در این زمینه پیشنهاد می کنیم این کار را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید.

منبع: fantasticcleaners

درباره‌ی بهیان

همچنین ببینید

پارچه مناسب مبلمان کلاسیک

در مورد پارچه مبلی مبلمان کلاسیک باید گفت، مبلمان منزل به راحتی، سبک و تجملاتی که دارند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *