اهمیت نقش فرش در دکوراسیون – نکاتی که نباید آن را نادیده بگیرید

همه اونایی که به کار دکوراسیون ودیزاین علاقمند هستند میدانند که یکی از عوامل زیبایی سازی از نظر بصری و همین طور انتقال حس خوب در منزل و حتی محل کار استفاده از فرش در طراحی هاست.ما ایرانی ها که خیلی پیش ترها با این اسباب آسایش آشنا شدیم و خودمون در این عرصه پیشتاز هستیم و اولین کشور بافنده فرش و مدعی در جهان هستیم همیشه خاطره دیزاین زیبا برای ما ایرانیها پهن کردن یک فرش بزرگ در اتاق پنج دری یا اتاق نشیمن که همه مارو دور هم جمع میکرد در ذهن ما تداعی میشود.

اما امروزه با پیشرفت در دیزاین و طراحی داخلی و اهمیت سلامتی در این دوره ای که بیشتر زمان رو در محل کار هستیم وبیشتر به استراحت احتیاج داریم و با تغییر سبک زندگی و تغییر طراحی ها،خانه های مارو از شکل قدیمی درآورده و به شکل امروزی تبدیل کرده، اما این تغییر خوبی هایی هم در بر داشت و آن این است که کشورهای همسایه و غربی و حتی تمام جهان را با فرش دستباف ایرانی آشنا کرد .

همه ما میدونیم که خونه و محیط کار برای طراحی و دیزاین نیاز به چند وسیله عمده داره تا اون محیط رو تبدیل به محل زندگی یا کار کنه که این چند وسیله به ترتیب شامل:

1.مبلمان به سبک مورد علاقه تون

2.پرده به سبک مبلمان تون

3.فرش به سبک دیزاین تون

4.میز و وسایل تزیینی بسته به سبک تون

در چند دهه پیش و حتی شاید در همین چند سال قبل فرش یکی از اولین اسبابهایی بود که در کف خانه هامان پهن میشد و خانه را خانه میکرد به محض پهن شدنش حس خوبی به ما دست میداد و حس آرامش میکردیم حتی وقتی که برای گردگیری عید فرش رو از کف خونه جمع میکردند تا شستشویی به سرروی خونه بدن خونه شکل آشفته ای به خود میگرفت اما امروزه و با باز شدن پای انواع و اقسام مبلمان و کاناپه های راحتی فرش ها کوچکتر شدن و فقط قسمتی از خونه رو آن هم برای دیزاین و زیباتر شدن فضا از آن استفاده میشود .

نقش فرش در دکوراسیون
نقش فرش در دکوراسیون

برای چیدمان خانه جدید یا محل کار جدیدمان ابتدا احتیاج به یک دست مبلمان طبق محیط و سلیقه مون داریم بعداز آن حتما باید به فکر پرده های زیبا و منطبق با همان سبک برای فضای مورد نظرمون باشیم بعد از پرده هاست که به فکر پهن کردن فرشها در کف اتاق ها می افتیم.

فرشها و کف پوش ها به ما حس آرامش را منتقل میکنند در فرهنگ ما فرش یکی از عمده ترین وسایل دیزاین خانه است و همیشه انتخابش برای ما معضل بوده فرشها دارای طرح ها و نقش های مختلف هستند که انتخاب را برای ما دشوار کرده اند اما برای انتخاب صحیح و درست فقط کافیست ما در ابتدا بدانیم که چه سبک را در دیزاین محل مورد نظرمون دنبال میکنیم این شناخت شما از سبک باعث میشود تا شما انتخابی درست و شایان داشته باشید .

برای مثال اگر شما سبک کلاسیک را دنبال میکنید و فضا را با آن سبک چیده اید استفاده از فرشهای فاخر و طرح های کلاسیک بهترین انتخاب شماست و در این سبک استفاده ازفرشهای فانتزی خیلی خروجی زیبایی نخواهد داشت.

ست فرش با مبلمان در بهیان
ست فرش با مبلمان در بهیان

آنچه در ادامه میخوانید:

انواع فرشها

شاید خیلی از ما این را ندانیم که فرشها هم مدلهای مختلف برای انواع سبکها بافته شده و درتم های مختلف رنگی تولید و به دستان مشتریان فرش با هر سلیقه و سبکی می رسد.

بدیعی است که در دوره ای که همه چیز به سمت پیشرفت وسرعت سوق پیدا کرده است فرشها هم ماشینی شده و از دستان مهربان و هنرمند بافندگان دور مانده اند البته هنوز هستند کسانی که به این نوع هنر علاقمندند و هنوز هم نوع دستباف این هنر بسیارطرفدار دارد اما به علت گزاف بودن هزینه هایش همه مردم به نوع دستبافش دسترسی ندارند و قدرت خرید مردم ازنظر خرید این فرش ضعیف است.

شناخت انواع فرش در بهیان
شناخت انواع فرش در بهیان

فرشها به جز دستباف و ماشینی ،به گلیم فرش و پینه و فرشهای فانتزی دسته بندی میشوند که خود فرش دسباف و ماشینی طرحها و نقش های مختلف دارند.

برای خرید فرش به تعدادشانه و تراکم فرش دقت کنید بعضی فرشها 500 شانه و برخی 700 ،1000 و 1200 شانه هستند که به گره هایی که در طول فرش زده شده میگویند که این گره ها به ریزتر شدن بافت فرش کمک میکند و باعث میشود فرش شبیه به فرش دستباف شود، و تراکم فرش به تعداد گره هایی که در عرض فرش خورده شده میگویند که هر چقدر این گره ها بیشتر میشود کیفیت فرش را بالا میبرد و فرش مقاوم و مستحکم میشود.

ست فرش با دکوراسیون
ست فرش با دکوراسیون

فرشها رنگ های مختلف دارند که شما میتوانید راحت با رنگبندی و مدل انتخابی خودانتخابش کنید فرشهای ماشینی که به خاطر قیمت ارزانتر و مناسب تر آن در بازار از استقبال بیبشتری برخورد دار است البته این بدان معنی نیست که فرشهای ماشینی بی کیفیت هستند این استقبال به جز قیمت پایین تر تنوع در طرح های آن باعث این استقبال شده است .

فرشهای فانتزی که این روزها در دل منازل ما جا باز کرده هم میتواند یکی از انتخاب های خوب برای دکوراسیون پذیرایی و اتاق خواب و حتی آشپزخانه باشد .

نکات ست کردن فرش با محیط در بهیان
نکات ست کردن فرش با محیط در بهیان

انواع نقش فرش ها

فرشها طرحها و نقش های مختلف دارند که هر کدام از نقش ها قصه ای در دل خود جای داده و نماد چیزی است.

نقش اسلیمی

نقش ترکمن

نقش تبریزی

نقش بته جقه

نقش شاه عباسی

نقش لچک ترنج

نقش کاشان

بافندگی فرش در ایران از قدمت بالایی برخورداراست و تقریبا این در هنر در اکثر شهرهای ایران رواج داشته و هر کدام طرح مخصوص به خود را دارد .

فرش های اصیل ایرانی

مثلا شهر تبریز که یکی از برترین بافندگان فرش را تربیت کرده حالا برای خود شهرت جهانی بهم زده است یا شهر یزد که طرح و نقشش مختص به خود اوست در شهر کاشان هم فرش یکی از چند هنر مردم و به خصوص زنان آنجاست شهر های شرق کشور هم دستی به بافندگی گلیم دارند و زنان مشهدی هم بافنده خوبی هستند البته از زنان غربی کشور هم نباید غافل بود آنها همیشه حتی در کوچ هم بافندگی گلیم و فرش را رها نکرده اند و طرح هایی به نام طرح های بختیار و کوچ و عشایر به جای گذاشته اند طرح لرستان هم یکی از چند طرح فرش به شهرت رسیده است که بیشترین شکل و رنگ به طبیعت را به خود گرفته است .

انواع فرش
انواع فرش

شناخت فرش دست بافت از ماشینی و قدمت و کیفیت آن فرش نیاز به کارشناس دارد حتی برای یک بیگانه با این هنر شاید فرش ترکیه و ایران و عراقی شبیه به هم باشد و برای تفکیک این دو باید با یک کارشناس مشورت کند ولی بدیعی است که ما فرشهای ایرانی را بهتر شناسایی خواهیم کرد .

این روزها آنقدر طرح ها و نقش ها متنوع شده اند که میتوانی راحت برای محیط وفضای مورد نظرتان هم رنگ و هم سبک دکوراسیون فرش تهیه کنید و برای این کار دیگر نیازی نیست که رنگ مبلمان را با فرشها ست کنید و به راحتی میتوانید رنگ فرش را با مبل هایی که خریده اید ست کنید.

نکات آموزشی ست کردن فرش با دکوراسیون در بهیان
نکات آموزشی ست کردن فرش با دکوراسیون در بهیان

شما به راحتی میتوانید هر آنچه از یک فرش مرغوب و با کیفیت در نظر دارید از نظر سایز و شکل و رنگ در بازار فرش فروشان یافت کنید.

میدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

مجله دکوراسیون بهیان

درباره‌ی بهیان

همچنین ببینید

بهترین رنگ برای اتاق مشاوره؛ القای حس اعتماد و آرامش با رنگ

رنگ برای اتاق مشاوره از مهم ترین المان ها به شمار می رود و به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *