با عرق لیمو و خواص درمانی آن بیشتر آشنا شوید !!

عرق لیمو، نوشیدنی بسیار دلپذیری است که از روش تقطیر به دست می آید و سرشار از آنتی اکسیدان های قوی بوده که موجب پاکسازی بدن از سموم می شود. اگر مایلید تا با خواص عرق لیمو بیشتر آشنا شوید، این مطلب را همراهی نمایید.

عرق لیمو طبع سردی داشته و برای بهبود ناراحتی ها و مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد. گفتنی است در طب سنتی برای لیمو و عرق آن خواص متعددی ذکر شده است. در ادامه مطلب با خواص عرق لیمو و فواید آن برای سلامتی آشنا می شوید.

آشنایی با خواص عرق لیمو برای سلامتی

لیمو از خانواده مرکبات محسوب می شود و ارتفاع درخت آن به ۴ متر می رسد. این میوه تنها در نواحی گرمسیری امکان کشت و پرورش دارد. شاخه های درخت لیمو بلند، برگ ها پهن و بیضوی شکل به رنگ سبز مات با دمبرگ های واضح و کمی بالدار، گل ها در بخش داخلی سفید و بیرونی ارغوانی رنگ بوده و بسیار معطر هستند.

گل آوری درخت لیمو دائمی بوده و تقریبا همیشه میوه و گل و برگ آن را می توان مشاهده کرد. میوه درخت نیز بیضی شکل بوده و در اواخر پاییز و اوایل زمستان آبدارتر می شوند. هر چند در آشپزی بیشتر از پوست و گوشت لیمو استفاده می شود ولی لیمو بیشتر به علت آب میوه مورد پرورش قرار می گیرد. ضمنا این میوه حاوی اسید سیتریک بوده که سبب طعم ترش آن می شود.

در این راستا از میوه لیمو، عصاره خالص آن توسط تقطیر به دست می آید که به عنوان عرق لیمو شناخته می شود. که طب سنتی برای آن خواص متعددی ذکر نموده است. عرق لیمو را می توان نوشیدنی خنک و دلچسبی دانست که همانند لیمو دارای مواد مغذی، کربوهیدرات، چربی، ویتامین ها، کمی قند و مواد معدنی است.

قابل ذکر است که لیمو و عرق آن در طب سنتی خواص درمانی بسیاری دارد. این میوه بعد از سیب مفیدترین میوه ها محسوب می شود و در رتبه دوم خواص دارویی جای دارد. طبع عرق لیمو سرد بوده و برای درمان ناراحتی های گوارشی، کاهش وزن، بهبود اسهال، التیام زخم ها، تسکین اعصاب، پاکسازی خون و رفع عطش از آن یاد می شود. این عصاره سرشار از آنتی اکسیدان های قوی بوده که موجب از بین رفتن سموم بدن می شود. در ادامه بیشتر با خواص عرق لیمو آشنا می شوید.

آبرسانی بدن

برخی کارشناسان غذایی عقیده دارند که خانم ها باید در روز حداقل ۹۱ اونس و مردان حداقل ۱۲۵ اونس عصاره لیمو را دریافت نمایند. که این شامل مصرف عرق لیمو در غذا و نوشیدنی نیز می باشد. عصاره لیمو بهترین نوشیدنی برای آبرسانی به بدن محسوب می شود. ولی برخی طعم آن را به تنهایی دوست نداشته از این رو می توانند با آب و شکر میل کنند.

سلامت پوست

ویتامین موجود در عرق لیمو می تواند به کاهش چین و چروک پوستی، آسیب های حاصل از نور خورشید، خشکی پوست و پیری آن کمک کنند. در مطالعاتی بر روی موش های آزمایشگاهی، تاثیر نوشیدنی حاوی عصاره لیمو در جلوگیری از ایجاد چین و چروک موثر بوده است.

کاهش وزن

تحقیقات نشان می دهد آنتی اکسیدان های پلی فنول موجود در عصاره لیمو به طور قابل توجهی موجب کاهش وزن در موش آزمایشگاهی شده اند. در این پژوهش ها که بر روی موش ها صورت گرفته، ترکیبات آنتی اکسیدانی تاثیر منفی روی گلوکز خون و بهبود مقاومت به انسولین که دو عامل اصلی پیشرفت دیابت نوع دو هستند، را جبران می کنند.

ترکیبات عرق لیمو خواص چربی سوزی را افزایش داده و کارشناسان علوم تغذیه معتقدند لیمو سبب افزایش متابولیسم بدن و در پی آن کاهش وزن بدن می گردد.

بهبود سنگ کلیه

از دیگر خواص عرق لیمو بهبود سنگ کلیه می باشد. اسید سیتریک موجود در آن ممکن است از بروز سنگ کلیه جلوگیری کند. سیترات یکی از اجزاء اسید سیتریک می باشد که به طور متناقضی موجب کاهش اسید در ادرار شده و حتی ممکن است سنگ های کوچک را از بین ببرد.

به این ترتیب با نوشیدن عرق لیمو نه فقط سیترات تولید می شود، بلکه مانع از بروز یا دفع سنگ کلیه هم می گردد.

تامین ویتامین سی

لیمو و عرق آن سرشار از ویتامین سی و ویتامین های گروه ب هستند. عرق لیمو آنتی اکسیدان اصلی است که از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. ویتامین سی همچنین به پیشگیری یا محدود کردن تایم سرماخوردگی در برخی افراد هم کمک می کند. در ضمن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی را کاهش و فشار خون را نیز می کاهد.

سلامت قلب

اضافه وزن و چاقی، کلسترول بالا، فشار خون بالا از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی محسوب می شوند. بر اساس مطالعه ای بر روی موش های آزمایشگاهی، دی لیمونن سبب کاهش قند خون، تری گلسرید و کلسترول بد شده و در عین حال موجب افزایش کلسترول خوب نیز شد. پکتین موجود در لیمو سبب افزایش ترشح اسیدهای صفراوی کبدی شده در نتیجه میزان کلسترول را می کاهد.

هضم غذا

برخی افراد برای جلوگیری از یبوست از آب لیمو استفاده می کنند و آن را به عنوان ملین موقع صبح میل می کنند. اگر در اوایل روز از آب گرم و لیمو استفاده شود، فعالیت سیستم هضم بدن تقویت می شود. با مصرف عرق لیمو هضم غذا بهتر شده و از انباشت و تجمع سموم در بدن پیشگیری می شود.

تازه شدن نفس

اگر برای رفع بوی بدن سیر یا بوهای شدید دیگه به دست خود لیمو زده باشید از این راهکار خانگی می توانید برای رفع بوی بدن دهان نیز که ناشی از مصرف غذاهای حاوی سیر، پیاز یا ماهی است، کمک بگیرید. برخی عقیده دارند با نوشیدن یک لیوان عرق لیمو پس از غذا یا در ابتدای صبح از شر بوی بد دهان راحت می شوید.

تصور می شود لیمو سبب تحریک بزاق دهان شده و مانع از بروز خشکی دهان که عامل بوی بدن دهان ناشی از باکتری ها است، می شود.

میزان مصرف عرق لیمو

مصرف عرق لیمو زمان و میزان معینی ندارد. هر زمان در طی روز می توانید از این عصاره میل نمایید و از خواص فراوان آن بهره مند شوید. ولی عقیده بسیاری بر این است برای آن که تاثیر عرق لیمو بیشتر شود بهتر است آن را به اندازه یک لیوان به صورت ناشتا در ابتدای صبح میل کنید. این کار برای سم زدایی و چربی سوزی می تواند بسیار مفید باشد.

آیا مصرف عرق لیمو عوارضی به همراه دارد؟

به طور کلی مصرف اصولی عرق لیمو عوارضی به همراه ندارد. ولی از آنجا که مصرف بی رویه هر ماده غذایی در دراز مدت مضر است، خوردن بی رویه عرق لیمو نیز در طولانی مدت موجب پوسیدگی دندان، تشدید آفت دهانی، تشدید ناراحتی معده، محرک میگرن، ایجاد حالت تهوع، استفراغ، و تکرر ادرار می شود. ضمنا این عوارض در مصرف بی رویه آب لیمو ممکن است بیشتر خود را نمایان سازند.

درباره‌ی بهیان

همچنین ببینید

این میوه‌ها و سبزیجات شما را لاغر می‌کنند

این میوه‌ها و سبزیجات شما را لاغر می‌کنند میوه‌ها و سبزیجات مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی ضروری را به منظور ارتقای سلامتی و طول عمر به بدن می‌رسانند. فواید کلی این گروه از مواد غذایی عبارتند از: کاهش خطر بیماری‌های مزمن (مانند بیماری قلبی، دیابت و چاقی)، بهبود سلامت روده و هضم، کاهش التهاب، افزایش انرژی و مدیریت سالم وزن. الهه جعفرزاده: اگر می‌خواهید وزن کم کنید، افزودن مواد ارگانیک همچون میوه و سبزیجات به برنامه غذایی یک روش مؤثر و سالم است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات در زنان منجر به کاهش وزن سالم و پایدار، کاهش خطر اضافه وزن و چاقی می‌شود. میوه‌ها و سبزیجاتی که به کاهش وزن کمک می‌کنند، عبارتند از: ۱) سبزیجات چلیپایی سبزیجات چلیپایی، مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم بروکسل، سرشار از مواد مغذی هستند و علاوه بر اینکه فواید ضد سرطان دارند، یک گزینه مناسب برای کمک به کاهش وزن هستند زیرا کالری کم، فیبر بالا و مواد مغذی متراکم دارند. ۲) سیب زمینی سیب زمینی مملو از مواد مغذی، کربوهیدرات‌های سالم و..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *