خواص شگفت انگیز از سیاه دانه که نمیدانید!

رضا رحیمی اظهار کرد: روغن سیاه دانه را به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی‌ آن می‌شناسند که توانایی کاهش التهابات درون بدن و مشکلات پوستی را دارد.

ایسنا نوشت؛‌وی با اشاره به این‌که خواص سیاه دانه هزاران سال است که برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته، عنوان کرد: باستان شناسان دانه‌های سیاه دانه را حتی در معبد توت‌عنخ‌آمون نیز پیدا کرده‌اند که اهمیت خواص درمانی این گیاه در طول تاریخ را تأیید می‌کند.

رحیمی با اشاره به این‌که فواید روغن سیاه دانه برای مو و پوست بسیار است، عنوان کرد: از این خواص برای مو، پوست صورت، لاغری و درمان بیماری‌های تنفسی مانند آسم و سینوزیت و … استفاده می‌شود.

این کارشناس‌ ارشد گیاه‌شناسی با اشاره به این‌که این روغن ثابت کرده که تأثیر خوبی در درمان برخی از مشکلات سلامتی ازجمله فشار خون بالا و آسم دارد، عنوان کرد: این ماده همچنین تأثیر ضد قارچ و ضد باکتری قوی دارد.

وی با اشاره به اینکه ازجمله خواص روغن سیاه دانه می‌توان به کاهش فشار خون بالا اشاره کرد: افزود: مصرف آن برای دو ماه نتایج رضایت بخشی در کاهش فشار خون افرادی که دچار فشار خون بالا البته نه در سطح خیلی حاد، نشان داده است.

رحیمی ادامه داد: روغن سیاه دانه نشان داده است که می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد شود، میزان زیاد اسیدهای چرب مفید موجود در آن به حفظ کلسترول خوب در میزان مناسب کمک می‌کند.

خواص بینظیر سیاه دانه
خواص بینظیر سیاه دانه-مجله بهیان

بررسی خواص سیاه دانه

ابن سینا در کتاب قانون در طب به صورت کاملا بسط یافته در مورد خواص سیاه دانه صحبت می‌کند و خواص آن را به صورت زیر فهرست می‌کند.

مفید برای ورم‌ها و جوش‌ها

بهبود زخم‌های چرکین

مفید برای سردرد‌های میگرنی و سرگیجه

مفید برای چشم‌هایی که مداوم اشک دارند و چشم‌های ضعیف

مفید برای دستگاه تنفس ( از جمله تنگی نفس، آسم و …)

مفید برای درمان بیماری‌های حلق، گوش و بینی

موثر برای بهبود انواع تب‌ها

پاکسازی سموم بدن

 

در سال‌های اخیر نیز مطالعات بسیاری در مورد اثر عصاره‌ی سیاه دانه بر روی قسمت‌های مختلف بدن در شرایط آزمایشگاهی انجام شده است.

که از جمله‌ی خواص کشف شده‌ی آن می‌توان به کمک به ایمنی بدن، خاصیت آنتی هیستامینی، آنتی بیوتیک، ضد فشار خون، ضد التهاب، و فعالیت‌های ضد میکروبی اشاره کرد، که بیشتر آن‌ها به ترکیبات کینون موجود در سیاه دانه نسبت داده می‌شود.

علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سیاه دانه ممکن است پتانسیل پیشگیری از سرطان‌هایی مانند سرطان روده‌ی بزرگ را داشته باشد. همچنین ممکن است این ماده خاصیت ضد سرطانی و مهار کننده‌ی رشد متاستاز(گسترش رشد سرطان) را نیز داشته باشد.

این کارشناس ارشد گیاه‌شناسی عنوان کرد: میزان روغن موجود در دانه‌ها تا حد زیادی بستگی به جایی که گیاه در آن رشد کرده است دارد، برخی از افراد حتی با مصرف دانه‌های کوبیده شده سیاه دانه هم از خواص روغن سیاه دانه بهره‌مند می‌شوند.

رحیمی عنوان کرد: مصرف روغن سیاه دانه خوراکی می‌تواند به کاهش علائم التهابی آرتروز مفصل کمک کند.

این کارشناس‌ ارشد گیاه‌شناسی ادامه داد: خواص ضدالتهابی روغن سیاه دانه ممکن است باعث بهبود علائم آسم شود، تأثیر آن در کاهش التهابات دستگاه تنفسی حتی می‌تواند در کاهش علائم برونشیت و درمان سینوزیت هم مؤثر باشد.

خواص بینظیر سیاه دانه
خواص بینظیر سیاه دانه-مجله بهیان

درباره‌ی بهیان

همچنین ببینید

این میوه‌ها و سبزیجات شما را لاغر می‌کنند

این میوه‌ها و سبزیجات شما را لاغر می‌کنند میوه‌ها و سبزیجات مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی ضروری را به منظور ارتقای سلامتی و طول عمر به بدن می‌رسانند. فواید کلی این گروه از مواد غذایی عبارتند از: کاهش خطر بیماری‌های مزمن (مانند بیماری قلبی، دیابت و چاقی)، بهبود سلامت روده و هضم، کاهش التهاب، افزایش انرژی و مدیریت سالم وزن. الهه جعفرزاده: اگر می‌خواهید وزن کم کنید، افزودن مواد ارگانیک همچون میوه و سبزیجات به برنامه غذایی یک روش مؤثر و سالم است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات در زنان منجر به کاهش وزن سالم و پایدار، کاهش خطر اضافه وزن و چاقی می‌شود. میوه‌ها و سبزیجاتی که به کاهش وزن کمک می‌کنند، عبارتند از: ۱) سبزیجات چلیپایی سبزیجات چلیپایی، مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم بروکسل، سرشار از مواد مغذی هستند و علاوه بر اینکه فواید ضد سرطان دارند، یک گزینه مناسب برای کمک به کاهش وزن هستند زیرا کالری کم، فیبر بالا و مواد مغذی متراکم دارند. ۲) سیب زمینی سیب زمینی مملو از مواد مغذی، کربوهیدرات‌های سالم و..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *