5 مورد از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

اگر از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان به اندازه کافی بهره‌مند شوید، نیازی به نگرانی درباره سلامتی نخواهد داشت.
بله، البته با اطلاعات کمی بیشتر درباره اهمیت مصرف مواد حاوی آنتی‌اکسیدان، میتوانم بهتر کمکتان کنم. در ادامه‌ی مقاله، به بررسی مفهوم آنتی‌اکسیدان‌ها، نقش آنتی‌اکسیدان‌ها در حفظ سلامت بدن، منابع غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و روش‌های افزایش مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها پرداخته خواهد شد.

آنتی اکسیدان چیست؟ و چه خوراکی هایی حاوی انتی اکسیدان هستند؟
آنتی اکسیدان چیست؟ و چه خوراکی هایی حاوی انتی اکسیدان هستند؟

آنتی‌اکسیدان‌ها چیستند؟

آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که قابلیت مبارزه با رادیکال‌های آزاد را دارند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که در بدن ما به دلیل عواملی مانند تنفس، تماس با آلودگی هوا، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب یا تماس با مواد شیمیایی، تولید می‌شوند. این رادیکال‌ها می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند و باعث پیری زودرس، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سرطان، بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت شوند.

نقش آنتی‌اکسیدان‌ها در حفظ سلامت بدن:

آنتی‌اکسیدان‌ها با مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌توانند به حفظ سلامت بدن کمک کنند. با این حال، مصرف مناسب آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سرطان، بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت می‌شود.

منابع غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها:

بسیاری از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی هستند. مثلا میوه‌ها و سبزیجات، مواد غذایی حاوی ویتامین C و E، گیاهان دارویی، شاه‌تره، خرما و آووکادو برخی از منابع غذایی هستند که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌باشند.

روش‌های افزایش مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها:

برای افزایش مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها، باید به مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان توجه کرد. می‌توانید با افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات، خوراکی‌هایی مانند شاه‌تره یا آووکادو و نیز مواد غذایی حاوی ویتامین C و E، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش دهید.

خوراکی های آنتی اکسیدان کدام اند؟
خوراکی های آنتی اکسیدان کدام اند؟

۱.ادویه‌جات

ادویه‌ها صرفا طعم‌دهنده‌هایی برای غذاها نیستند. این مواد سرشار از رایحه و طعم همچنین مملو از مواد مغذی مفیدی از جمله آنتی اکسیدان‌ها هستند.

میخک یکی از غنی‌ترین منابع پلی فنول است که در هر ۱۰۰ گرم آن، ۱۵.۱ گرم پلی فنول وجود دارد.

۲. گیاهان معطر

بسیاری از داروهای گیاهی به طرز چشم‌گیری دارای ترکیبات آنتی اکسیدان هستند.

در ۱۰۰ گرم نعناع ۱۲ گرم آنتی اکسیدان وجود دارد، در حالی‌که این مقدار برای پونه کوهی ۲.۳ گرم، مریم گلی ۱.۲گرم، رزماری ۱ گرم و آویشن ۰.۹ گرم است.

۳. شکلات

شکلات از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان محسوب می‌شود: ۳.۴ گرم در هر ۱۰۰ گرم پودر کاکائو و ۱.۷ گرم در همان مقدار شکلات تلخ وجود دارد. به خاطر داشته باشید هر چه شکلات تیره‌تر باشد، از نظر ترکیبات فنلی غنی‌تر است.

۴. آجیل‌ها و مغزها

آجیل‌ها و مغزها علاوه بر اینکه میان‌وعده‌ای ایده‌آل به‌شمار می‌روند، سرشار از فیبر، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها هستند. در هر ۱۰۰ گرم دانه کتان 1.5 گرم آنتی اکسیدان موجود است. این مقدار در شاه‌بلوط ۱.۲ گرم و در فندق و گردو ۰.۵ گرم است.

۵. توت‌ها

در هر 100 گرم زغال اخته یا توت قرمز ۰.۸ گرم آنتی اکسیدان موجود است. این مقدار برای شاه توت ۰.۳ گرم، توت‌فرنگی و تمشک ۰.۲ گرم است.

در نتیجه، مصرف مواد حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم است. افزایش مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک کمک کند. با این حال، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید میزان مصرف مناسب آنتی‌ اکسیدان‌ها را برای خود تعیین کنید.

باقی مطالب آشپزی ما را دنبال کنید.

درباره‌ی بهیان

همچنین ببینید

طرز تهیه توپک برنج سوخاری

توپک برنج سوخاری

مواد لازم برای تهیه توپک برنج سوخاری زمان پخت 30 پنیر موزارلا به مقدار لازم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *