نان پیتا؛ طرز تهیه در خانه

نان پیتا از آن نان‌هایی است که می‌توانید در خانه بدون دردسر درستش کنید. این نان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفره شماست. در این مقاله با ما همراه باشید تا طرز تهیه نان پیتا و انواع غذا با نان پیتا را برایتان شرح دهیم.

مواد لازم

  • ۳۰۰ میلی‌لیتر آب گرم (با دمای حدود ۴۵ درجه سلسیوس)
  • ۲ و یک‌چهارم قاشق غذاخوری خمیرمایه فوری
  • مقداری شکر برای فعال‌شدن خمیرمایه و ورآمدن خمیر (اختیاری)
  • نیم کیلو آرد (ترکیبی از آرد چندمنظوره با آرد گندم کامل)
  • روغن زیتون فرابکر
  • ۲ قاشق غذاخوری نمک دریایی نرم. (نمک برای طعم خوب نان پیتا ضروری است.)

مراحل تهیه

  1. برای تهیه نان پیتا، ابتدا خمیرمایه را با آب گرم درون کاسه‌ای بزرگ مخلوط و حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا حباب‌های خمیرمایه را درون آب مشاهده کنید. سپس به‌‌تدریج آرد، نمک و روغن زیتون را به مواد اضافه و آنها را کاملا مخلوط کنید تا کاملا نرم شوند.
  2. روی سطحی صاف کمی آرد بپاشید و خمیر آماده‌شده را روی آن بگذارید و ۵ تا ۱۰ دقیقه خمیر را ورز دهید تا کش‌دار شود و به دست‌تان نچسبد. سعی کنید مرحله ورزدادن خمیر را با حداقل آرد اضافه انجام دهید که خمیر حاصل‌ سبک و پرمنفذ باقی بماند. بعد از اینکه خمیر را آماده کردید، آن را در کاسه‌ای از قبل چرب‌شده قرار دهید. با یک حوله آشپزخانه روی کاسه را بپوشانید و ۱ ساعت به آن وقت دهید تا حجم خمیر ۲ برابر شود و به‌اصطلاح خمیر وربیاید.
  3. فر را روی بیشترین دما (۲۳۰ تا ۲۵۰ درجه سلسیوس) قرار دهید. سینی بزرگ فر را در طبقه میانی فر بگذارید تا کاملا داغ شود. سپس خمیر پیتا را به ۸ قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت را گرد کنید و سعی کنید پهنای خمیر ۱۵ سانتی‌متر، طول آن ۲۰ سانتی‌متر و ضخامتش ۳٫۵ میلی‌متر باشد.
  4. سینی فر را که اکنون داغ شده است بااحتیاط خارج کنید و خمیرهای نان پیتا را مستقیما روی سینی بگذارید. سپس فورا سینی را به فر برگردانید و صبر کنید خمیر ۴ تا ۵ دقیقه بپزد. باید آن‌قدر صبر کنید تا روی نان به رنگ طلایی درآید. وقتی نان‌ها پختند، آنها را در پارچه‌ای تمیز بپیچید تا نرم بمانند.

طرز تهیه نان پیتا بدون فر

تهیه نان پیتا روی اجاق گاز

نان پیتا را بدون فر هم می‌توانید آماده کنید. در ادامه، طرز تهیه نان پیتا روی گاز را توضیح داده‌ایم.

ابتدا تمام مراحل تهیه خمیر نان پیتا را انجام دهید، سپس موقع پخت نان از اجاق و ماهیتابه‌ای از جنس چدن استفاده کنید. درون ماهیتابه را با استفاده از برس آشپزخانه به روغن زیتون آغشته کنید. سپس خمیر‌های پیتا را که گردشان کرده‌اید، تک‌تک داخل ماهیتابه بگذارید و حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید تا نان بپزد. وقتی یک طرف نان پخت (معمولا حباب‌هایی در نان دیده می‌شود)، طرف دیگر نان را بگذارید که بپزد. برای هر خمیر نان، تقریبا ۱ دقیقه پخت کافی است.

چند نکته درباره طرز تهیه نان پیتا

    • مواد استفاده‌شده برای پخت نان مانند خمیرمایه و آرد باید تازه باشند و تاریخ مصرف آنها نگذشته باشد.
    • خمیر را باید آن‌قدر ورز دهید که دیگر به دست‌تان نچسبد. در غیر این صورت، ورنمی‌آید و پف نمی‌کند.
    • وقتی از ماهیتابه و اجاق‌گاز برای پخت نان استفاده می‌کنید، ماهیتابه باید آن‌قدر داغ باشد که اگر یک قطره آب درون آن ریختید، بلافاصله بخار شود.
    • برای پخت این نان می‌توانید از آرد چندمنظوره هم استفاده کنید، اما آرد گندم کامل به نان‌ طعم و رنگ‌ بهتری می‌دهد.
    • وقتی نان‌های پیتا آماده شدند، آنها را باید فوری در حوله یا پارچه آشپزخانه بپیچید، در غیر این صورت خشک می‌شوند.

درباره‌ی بهیان

همچنین ببینید

طرز تهیه توپک برنج سوخاری

توپک برنج سوخاری

مواد لازم برای تهیه توپک برنج سوخاری زمان پخت 30 پنیر موزارلا به مقدار لازم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *