درمان اسپاسم کمر و رفع گرفتگی ها و انقباضات آزار دهنده کمر

در واقع درمان اسپاسم کمر چندان هم سخت و پیچیده نیست و ما در این مقاله سعی کرده ایم تا شما را با رایج ترین راهکار ها برای درمان این عارضه و جراحی های مناسب برای اسپاسم های مزمن آشنا نماییم.به صراحت می توان گفت که اسپاسم کمر کمی آزار دهنده و بسیار دردناک خواهد بود و مشکلاتی مانند تنش، گرفتگی و انقباض عضلات کمر که ناشی از اسپاسم کمر به وجود می آیند اغلب فعالیت های زندگی روزمره را برای فرد دشوار خواهد کرد و از این رو بایستی سریعا برای درمان اسپاسم کمر اقدام نمایید.

 

آشنایی با راهکارهای درمان اسپاسم کمر

با وجود اینکه بیماری اسپاسم کمر با درد فراوان همراه است اما قابل مداوا خواهد بود و برخی از روش های درمانی و تغییر در سبک زندگی می تواند به کاهش درد و تکرر اسپاسم پشت کمک نماید. اسپاسم کمر اغلب به صورت ناگهانی رخ می دهد و موجب ایجاد درد شدید و حتی ناتوان کننده می شود. اسپاسم کمر در اثر آسیب جسمی رخ می دهد و همچنین این احتمال وجود دارد که هنگام بارداری، کم آبی بدن و یا کم تحرکی نیز فرد دچار ضعف عضلات کمر خود شود.

این عارضه در اثر عوامل مختلفی رخ می دهد که از جمله شایع ترین آن ها می توان به پوسچر ضعیف، استفاده بیش از حد از عضله و رگ به رگ شدن کمر و کشیدگی عضلات آن اشاره کرد. افرادی که اسپاسم ها یا درد های مکرر و بدتر می شوند بایستی برای معاینه به پزشک مراجعه نمایند.

احساس اسپاسم عضله کمر به گونه ای است که گویا عضله شدیدا منقبض شده و یا حرکت ی کند. هرچند شاید احساس درد کمر مانند درد مبهم درد شدیدی در ناحیه مشخص و یا ترکیبی از این دو احساس دردناک باشد.

همچنین در برخی افراد نیز عارضه اسپاسم عضلات کمر به سایر نواحی بدن آن ها مانند لگن یا پاها تیر می کشد. در این مواقع بایستی پیش از آنکه خیلی دیر شود به پزشک مراجعه نمایید. در این مواقع پزشک با معاینه علل اسپاسم کمر و همچنین پیشگیری، تشخیص و مراقبت های اولیه برای علائم و درمان، تاثیر بسزایی در رفع این اسپاسم خواهد داشت.

اسپاسم کمر را می توان انقباض غیر طبیعی عضلات کمر دانست که ادامه دار بوده و رها نشود. این بیماری شایع تری علت کمردرد بوده که توسط پزشکان گزارش شده است. توجه داشته باشید که درمان اسپاسم کمر بایستی در اولین فرصت ممکن پس از شروع مصدومیت و یا درد آغاز شود و بایستی هر گونه عارضه پیش زمینه ای که با اسپاسم کمر مرتبط است را برطرف نماید.

با وجود اینکه ورزش کردن و انجام تمرینات کششی ممکن است بسیاری از علل اسپاسم کمر را بهبود بخشد ولی این درمانها برای عارضه های مزمن اثربخش نخواهند بود. بر اساس نوع تشخیص پزشک، پزشک می تواند یکی از راهکارهای درمانی فوق را انتخاب نماید:

استراحت مناسب داشته باشید

گاهی مواقع برای اسپاسم های بسیار شدید عضلات، شاید درد بسیار زیادی را در هنگام حرکت احساس کنید و بخواهید تنها به کمر استراحت دهید. در هنگام استراحت می توانید با خوابیدن به پشت و قرار دادن چندین بالشت برای حمایت و دادن شیب اندکی به کمر و همچنین قرار دادن بالش زیر زانوها فشار را از روی کمر بردارید.

همچنین می توانید روی صندلی هایی که امکان خم کردن آن ها وجود دارد با شیب کمی نشسته و زانوهای خود را اندکی خم نمایید.

تا حد ممکن پیاده روی داشته باشید

توصیه می شود که تا حد توان تحرک داشته باشید برای مثال شاید بخواهید یک روز عمدتا استراحت کنید و فردای آن روز چندین پیاده روی کوتاه در اطراف منزل انجام دهید و مجددا فردای آن روز هر ساعت و یا هر نیم ساعت پیاده روی هایی کوتاه انجام دهید و یا در صورت امکان پیاده روی تان را طولانی تر کنید.

لازم است بدانید که عدم فعالیت برای مدت زمان زیاد موجب خشکی عضلات شده و به احتمال خیلی زیاد منجر به درد بیشتر نیز خواهد شد. معمولا پیاده روی فشار چندانی به کمر وارد نمی کند و جریان خون را می بخشد که در نتیجه به افزایش سرعت بهبودی کمک خواهد کرد.

یخ تراپی اسپاسم کمر

در واقع گذاشتن چندین قطعه یخ درون یک پلاستیک و حوله و گذاشتن ای مجموعه بر روی ناحیه درد ناک و یا استفاده از کمپرس یخ بر روی ناحیه پشت نیز یکی از راهکار های درمان اسپاسم کمر خواهد بود که به تسکین زبانه کشیدن حاد نیز کمک شایانی خواهد کرد.

در واقع به عنوان یک قانون کلی یخ تراپی به کاهش التهاب موضعی کمک کرده و به نوبه خود در تسکین درد تاثیر دارد. می توانید از کمپرس یخ موجود در بازار استفاده و یا برای خود یکی بسازید.

برای مثال می توانید چندین قطعه یخ یا یک بسته سبزیجات یخ زده را درون کیسه بریزید، کمی آب درون آن بریزید تا برآمدگی هایش کاهش پیدا کند و سپس مجموعه را درون یک کیسه دیگر بگذارید تا نشت نکند. در نهایت آن را با حوله بپوشانید تا از پوست در برابر سوختگی با یخ محافظت شود و آن را روی ناحیه دردناک در پشت و یا کمر خود قرار دهید.

 

از پدهای گرم کننده و روش های درمانی با گرما استفاده کنید

می توانید با استفاده از پدهای گرم کننده روی ناحیه درگیر درد آن را تا حد زیادی کاهش دهید. برخی افراد بهترین تسکین درد را در گرما می یابند و برخی نیز از تعویض این دو درمان بهره می برند. توصیه می شود که حداقل یک بار این دو درمان را امتحان کنید تا ببینید کدام برای شما بهتر جواب می دهد و سپس با فیزیوتراپ یا پزشک متخصص مشورت نمایید تا ایشان در مورد نوع درمانی که برای وضعیت شما ایده آل تر است پیشنهاداتش را ارائه دهد

داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مصرف نمایید

یکی دیگر از راه های درمان اسپاسم کمر مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است زیرا این داروها می توانند به کاهش التهاب و درد کمک کنند. از جمله داروهای غیر استروئیدی می توان به ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین اشاره کرد که بدون نسخه نیز می توانید آن ها را تهیه کنید. بر اساس گزارش های به دست آمده استامینوفن درد را برطرف می کند اما تاثیری در درمان التهاب ندارد.

 

از داروهای آرام بخش استفاده کنید

داروهای تجویزی آرام بخش های عضلات به صورت مستقیم عضلات را هدف نمی گیرند بلکه به جای تاثیر آرام بخشی کلی روی تمام بدن دارند. این داروها معمولا تنها وقتی تجویز می شوند که دردی حاد و شدید وجود داشته باشد و همچنین فقط برای مقاطع زمانی کوتاه مدت تجویز می شوند. از دسته داروهای آرام بخش می توان به والیوم و فلکسریل اشاره کرد.

به فیزیوتراپی بروید

معمولا در فیزیوتراپی متخصصین آموزش دیده عملکردهای جسمانی مانند مصدومیت ها، ناتوانی ها، بیماری و یا عارضه های پزشکی را معاینه و درمان می کنند. در واقع متخصص فیزیوتراپی، پزشک متخصص آموزش دیده و مورد تاییدی است که در کمک و مراقبت کردن از بیماران در تمام مراحل درمان از مرحله تشخیص اولیه تا مراحل توان بخش و پیشگیرانه در حین بهبودی از بیماری تجربه خواهد داشت. البته لازم است به ذکر است که این روش ممکن است به عنوان یک گزینه مجزا مطرح شود و یا ممکن است با سایر درمانها نیز همراه گردد.

کایروپراکتیک را انجام دهید

تصور می شود که درمان دستی یا همان کایروپراکتیک توسط کایروپراکتور یا سایر متخصص های آموزش دیده این نوع درمان درد کمر را با برداشتن فشار از روی بافت حساس عصبی تسکین داده، دامنه حرکتی را افزایش دهد، جریان خون را بازیابی کند، تنش عضلانی را کاهش دهد و در نهایت مجموعه ای از واکنش های شیمیایی را در بدن ایجاد نماید که به عنوان مسکن طبیعی عمل خواهد کرد.

انجام جراحی

توجه داشته باشید مه جراحی برای درمان اسپاسم کمر تنها زمانی توصیه می شود که درد بیمار شدید بوده و درمانهای غیر جراحی مانند داروی مسکن و فیزیوتراپی تاثیر چندانی نداشته باشد. به طور کلی هدف از جراحی تغییر مکانیسم های پس زمینه در ستون فقرات مانند التهاب و یا تنش عضلانی است که موجب درد می شوند.

تاکنون تخمین زده شده که تعداد کمی از بیماران مبتلا به این بیماری با روش های غیر جراحی درمان نمی شوند و نیاز به جراحی برای تسکین درد و بهبود تحرک خواهند داشت.

در واقع جراحی رفع فشار از روی نخاع یک اصطلاح عمومی به شمار می آید که برای عمل های مختلف اطلاق خواهد شد که با هدف تسکین علائم ناشی از فشار یا فشردگی روی طناب نخاعی و یا ریشه های عصب انجام می گیرد.

از رایج ترین جراحی های مناسب برای درمان اسپاسم کمر می توان به کورپکتومی، دیسککتومی، لامینوتومی، فورامینوتومی و یا برداشتن استئوفیت اشاره کرد.

با مجله سلامت بهیان همراه باشید.

درباره‌ی بهیان

همچنین ببینید

این میوه‌ها و سبزیجات شما را لاغر می‌کنند

این میوه‌ها و سبزیجات شما را لاغر می‌کنند میوه‌ها و سبزیجات مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی ضروری را به منظور ارتقای سلامتی و طول عمر به بدن می‌رسانند. فواید کلی این گروه از مواد غذایی عبارتند از: کاهش خطر بیماری‌های مزمن (مانند بیماری قلبی، دیابت و چاقی)، بهبود سلامت روده و هضم، کاهش التهاب، افزایش انرژی و مدیریت سالم وزن. الهه جعفرزاده: اگر می‌خواهید وزن کم کنید، افزودن مواد ارگانیک همچون میوه و سبزیجات به برنامه غذایی یک روش مؤثر و سالم است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات در زنان منجر به کاهش وزن سالم و پایدار، کاهش خطر اضافه وزن و چاقی می‌شود. میوه‌ها و سبزیجاتی که به کاهش وزن کمک می‌کنند، عبارتند از: ۱) سبزیجات چلیپایی سبزیجات چلیپایی، مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم بروکسل، سرشار از مواد مغذی هستند و علاوه بر اینکه فواید ضد سرطان دارند، یک گزینه مناسب برای کمک به کاهش وزن هستند زیرا کالری کم، فیبر بالا و مواد مغذی متراکم دارند. ۲) سیب زمینی سیب زمینی مملو از مواد مغذی، کربوهیدرات‌های سالم و..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *