در ماه رمضان ورزش کنیم یا نه؟

شما هرگز موظف نیستید که ورزش را کنار بگذارید:

ورزش یک عادت اجتماعی و یک سبک زندگی سالم است، زیرا برای سلامت جسمی و همچنین سلامت و وضعیت روانی اهمیت زیادی دارد، زیرا گردش خون را بهبود می بخشد، عضلات را تقویت می کند، اعصاب را آرام می کند و استرس را از بین می برد، اما آیا این امکان وجود دارد؟ برای ورزش در ماه رمضان؟

پزشکان و متخصصان تغذیه به اتفاق آرا در مورد اهمیت فعالیت بدنی در همه زمان‌ها و موقعیت‌ها به منظور حفظ وضعیت سلامتی و تعادل وزن در مورد چاقی اتفاق نظر دارند.

 

ورزش در ماه رمضان

ماه مبارک دارای ویژگی های متفاوتی است که آن را از بقیه ایام سال متمایز می کند، هم از نظر سرعت زندگی، فعالیت های مختلف، غذاهای متنوع و مقدار زیاد در یک وعده غذایی.

شکی نیست که ورزش در روزه داری مستمر خطر خاصی دارد، زیرا هنگام روزه داری کمبود انرژی و مایعات در بدن ایجاد می شود که منجر به کم آبی بدن می شود و بدن را تحت فشار قرار می دهد که ممکن است منجر به فروپاشی و آسیب به بدن شود. سلول هایی که از طریق ورزش ساخته می شوند.

در طی 10-8 ساعت ناشتایی، مقدار گلیکوژن در کبد کاهش می یابد و مقدار آن در ماهیچه حدود 50٪ کاهش می یابد، بدون اینکه ارتباطی با فعالیت بدنی داشته باشد. این کاهش در میزان گلیکوژن منجر به تبدیل اسیدهای آمینه به قند می شود.

در مورد ورزش در ماه رمضان با معده خالی و بعد از 8 تا 10 ساعت ناشتا، باعث افزایش مصرف چربی به عنوان منبع انرژی می شود، اما پروتئین در بدن نیز به عنوان انرژی مصرف می شود.

تحقیقات بسیاری ثابت کرده اند که به دلیل اثربخشی و بهبود عملکرد اندام های بدن، فعالیت بدنی در زمان روزه داری بهبود قابل توجهی دارد.

بنابراین ورزش در ماه رمضان با رعایت برخی موارد و احتیاط ها ایمن و امکان پذیر است.

 

چه زمانی ورزش در ماه رمضان توصیه می شود؟

ورزش در ساعات بعد از ظهر و یا در ساعات پایانی روزه داری توصیه نمی شود، زیرا هوا گرم است و بدن در این مدت – بعد از ساعاتی روزه داری – خسته و فاقد مایعات است، یعنی در حالت کم آبی است.

از این رو، عصر بهترین زمان برای ورزش است، زیرا هوا کمتر آزاد است و انجام این کار در سالن ها و مراکز ورزشی ترجیح داده می شود.

زمان ترجیحی برای ورزش درست قبل از سحری است، زیرا سحری به عضله سازی کمک می کند، یا حداقل دو ساعت بعد از سحری، تا زمانی که فرآیند هضم به پایان برسد.

 

مناسب ترین ورزش در ماه مبارک رمضان

این مربوط به نوع ورزشی است که قبل از ماه رمضان انجام می دادید. اگر فردی عادت به انجام تمرینات سنگین از جمله وزنه برداری دارد، توصیه می شود زمان را 45 دقیقه کاهش دهد و تمرینات را متنوع کند تا تلاش روزانه روی همان عضله فعال نشود، بلکه تمرینات را به گونه ای تقسیم کند که هر روز. تمرینات روی ماهیچه دیگری انجام می شود.
در مورد افراد غیر ورزشکار، ورزش‌های دویدن مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری و شنا ایمن‌ترین ورزش‌ها هستند و ترجیحاً از دویدن یا ورزش‌های شدید خودداری کنید.

 

بهترن ورزش ها برای ماه مبارک رمضان
بهترن ورزش ها برای ماه مبارک رمضان-مجله بهیان

 

نکاتی برای ورزش در ماه مبارک رمضان

آب آشامیدنی:

نوشیدن آب زیاد در حین ورزش مخصوصاً به دلیل از دست دادن مایعات بدن در ماه روزه داری و همچنین ساعاتی قبل از شروع روزه داری برای جلوگیری از کم آبی بدن.

از خستگی دوری کنید:

از ورزش شدید خودداری کنید.

میان وعده:

در صورت ورزش شدید، خوردن یک میان وعده حاوی قند (مانند: خرما با شیره) برای تامین انرژی سریع بدن توصیه می شود.

توقف به موقع:

توصیه می شود در صورت احساس درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، درد شدید عضلانی یا سردرد، ورزش را متوقف کنید.
از مصرف نوشیدنی ها یا غذاهای حاوی کافئین خودداری کنید: مانند قهوه، چای و نوشابه های گازدار، زیرا ادرار آور هستند و باعث از دست دادن مایعات بدن می شوند.

وعده های غذایی متعادل بخورید، هر وعده غذایی حاوی عناصر زیر است:

کربوهیدرات ها:

نان، برنج، ماکارونی یا سیب زمینی.

پروتئین ها:

شیر و لبنیات، مرغ یا ماهی.

چربی ها:

روغن زیتون، تاهین یا نخود.
سبزیجات مختلف.

 

سلامتی بدن خودتان را جدی بگیرید. ربای راهنمایی جهت خوردن خوراکی های مفید درزمان سحر میتوانید به مقاله سحری مناسب ماه مبارک رمضان سر بزنید.

درباره‌ی بهیان

همچنین ببینید

این میوه‌ها و سبزیجات شما را لاغر می‌کنند

این میوه‌ها و سبزیجات شما را لاغر می‌کنند میوه‌ها و سبزیجات مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی ضروری را به منظور ارتقای سلامتی و طول عمر به بدن می‌رسانند. فواید کلی این گروه از مواد غذایی عبارتند از: کاهش خطر بیماری‌های مزمن (مانند بیماری قلبی، دیابت و چاقی)، بهبود سلامت روده و هضم، کاهش التهاب، افزایش انرژی و مدیریت سالم وزن. الهه جعفرزاده: اگر می‌خواهید وزن کم کنید، افزودن مواد ارگانیک همچون میوه و سبزیجات به برنامه غذایی یک روش مؤثر و سالم است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات در زنان منجر به کاهش وزن سالم و پایدار، کاهش خطر اضافه وزن و چاقی می‌شود. میوه‌ها و سبزیجاتی که به کاهش وزن کمک می‌کنند، عبارتند از: ۱) سبزیجات چلیپایی سبزیجات چلیپایی، مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم بروکسل، سرشار از مواد مغذی هستند و علاوه بر اینکه فواید ضد سرطان دارند، یک گزینه مناسب برای کمک به کاهش وزن هستند زیرا کالری کم، فیبر بالا و مواد مغذی متراکم دارند. ۲) سیب زمینی سیب زمینی مملو از مواد مغذی، کربوهیدرات‌های سالم و..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *